Allianz Commercial’s Aviation Risk, Claims and Insurance Outlook:  Premieomzet luchtvaartverzekeringssector groeit dit jaar naar recordhoogte

Covid-19, de energiecrisis, de oorlog in Rusland – het is een understatement om te zeggen dat de luchtvaartindustrie en haar verzekeraars de afgelopen jaren voor grote uitdagingen hebben gestaan. De luchtvaart heeft zich echter goed hersteld met verschillende parameters voor 2023 die “beste veiligheidsresultaten ooit” laten zien. Dit jaar zal het aantal passagiers wereldwijd naar verwachting een recordhoogte bereiken (+10,4% ), aangevoerd door Azië-Pacific en Noord-Amerika. Hoewel de algemene vooruitzichten voor de sector positief zijn, zijn er nog veel uitdagingen die moeten worden aangepakt, volgens de Aviation Risk, Claims and Insurance Outlook van Allianz Commercial.

De luchtvaartsector produceert een aantal van de hoogste waarde en spraakmakende claims binnen de zakelijke verzekeringssector over de hele wereld, merkt het rapport op. Uit een analyse van meer dan 32.000 schadeclaims in de sector van 2019 tot 2024 met een totale waarde van 15 miljard dollar (14 miljard euro) blijkt dat botsingen of crashincidenten (63%) en gebrekkig vakmanschap of gebrekkige producten (22%) verantwoordelijk zijn voor 85% van de waarde. Andere incidenten zoals natuurrampen (4%), machinebreuk (3%) of brand (1%) zijn goed voor een veel kleiner deel van de claims in waarde.

De luchtvaartmarkt bevindt zich in een interessante en mogelijk ongekende situatie nu de traditionele marktcyclus is onderbroken door de impact van de pandemie en oorlogen. Door de voortdurende groei van de luchtvaartsector zullen de premies in 2024 het hoogste niveau in 20 jaar bereiken van meer dan $8 miljard,” zegt Tom Fadden, Global Head of Aviation bij Allianz Commercial. “We zien een groeiende interesse in multinationale verzekeringen en meer aanvragen voor internationale verzekeringen voor volledige programma’s in verschillende branches, gedreven door toenemende geopolitieke en regelgevende zorgen en een verlangen van klanten naar een sterk beheerde verzekeringsstructuur. Toch blijven er donkere wolken hangen voor verzekeraars met schades waarover veel is gepubliceerd en inflatie die het resultaat onder druk zet.”

 Stijgende reparatiekosten, gebrek aan monteurs, start- en landingsbaan en incidenten op de grond een toenemend probleem

De afgelopen jaren zijn de reparatiekosten van vliegtuigen aanzienlijk gestegen, onder andere door hogere arbeidstarieven en de kosten van vliegtuigonderdelen. De verschuiving naar vliegtuigen van de volgende generatie blijft van invloed op claims, vooral als het gaat om de kosten voor het demonteren en repareren van motoren. Bovendien kan een groeiend tekort aan vliegtuigmonteurs van invloed zijn op de toekomstige schadeactiviteit. Het kan langer duren om reparaties te voltooien als leveranciers te weinig mankracht of efficiëntie hebben. Meer minder ervaren monteurs aan de lijn kan betekenen dat ze niet in staat zijn om een onderdeel te repareren, wat betekent dat het moet worden vervangen door een nieuw exemplaar, wat doorgaans duurder is.  Een voor de hand liggende zorg is dat het tekort uiteindelijk leidt tot een ongeval, ondanks de controlesystemen die in de industrie aanwezig zijn.

 

“Men kan ook niet voorbijgaan aan het feit dat de trend van landingsbaanongelukken in 2024 hoger is dan in 2023, met ten minste 23 gerapporteerde wereldwijd van januari tot en met mei 2024. Oorzaken zijn onder andere weersomstandigheden en technische problemen,” zegt Cristina Schoen, Global Head of Aviation Claims, Allianz Commercial. “Er is ook een duidelijke stijging van het aantal claims voor grondafhandeling op grote luchthavens wereldwijd. Elders zien we een toename van schadeclaims als gevolg van de groeiende vraag naar helikopterreizen en uitjes, terwijl het aantal ‘air rage’-claims sinds de pandemie is gedaald.

 

SAF- en eVTOL-vliegtuigen komen van de grond, maar wet- en regelgeving is de belangrijkste hefboom om de Net Zero-doelstellingen te halen

De luchtvaart is verantwoordelijk voor ongeveer 2% van de wereldwijde uitstoot en is gefocust op zijn duurzaamheidsinspanningen, met de belofte om Netto Zero te bereiken tegen 2050. Het ontbreken van een wondermiddel voor decarbonisatie van de luchtvaart mag de opwindende ontwikkelingen die gaande zijn niet in de weg staan.

Duurzame vliegtuigbrandstof (Sustainable Aviation Fuel, SAF) blijft veel aandacht trekken, met verplichte doelstellingen die nu worden geïmplementeerd. Verbeteringen aan bestaande technologie blijven zich snel ontwikkelen, net als innovaties. De markt voor milieuvriendelijke eVTOL-vliegtuigen (electric vertical takeoff and landing), die zowel passagiers als vracht kunnen vervoeren, zal in de toekomst aanzienlijk groeien.

Toch is er een ontwikkeling die nog niet zo bekend is en die net zo goed tot een grotere verantwoordingsplicht kan leiden als elke technologische vooruitgang, namelijk de ontwikkeling en de daaruit voortvloeiende gevolgen van de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) van de Europese Unie en vergelijkbare regelgeving wereldwijd. Bedrijven moeten uitgebreide informatie openbaar maken over hun prestaties en impact op het gebied van milieu, maatschappij en goed bestuur (ESG).

“Gestandaardiseerde rapportering kan het vertrouwen van investeerders en belanghebbenden in de sector en de best presterende bedrijven bevorderen, en het leiderschap van de sector op het gebied van decarbonisatie van de economie aantonen. Het belangrijkste is dat het de duurzaamheidspraktijken in de hele sector verbetert. Bedrijven zullen door deze verantwoordingsplicht gedwongen worden om zich met het onderwerp bezig te houden. Investeringen zullen zeker volgen op betrokkenheid,” zegt Adam Tozzi, Head of Underwriting Global Tasks and Processes, Aviation, bij Allianz Commercial.

“Allianz heeft alle fiscale verfijning en gedisciplineerde balansbescherming die je mag verwachten van een wereldwijde verzekeraar die al meer dan een eeuw financiële kracht en ondersteuning biedt aan onze luchtvaartklanten”, besluit Fadden. “Nu de 110e verjaardag van de uitgifte van onze allereerste luchtvaartverzekeringspolis nadert, blijven we ons richten op volatiliteitsbeheer, risicoselectie, gedetailleerde aansturing van subsegmenten en het zijn van een stabiele en langetermijnpartner voor onze klanten.”