Transparantie over loonsysteem loont in krappe arbeidsmarkt

Vanaf 2026 geldt in Europa de EU Pay Transparency-wetgeving. Deze wet verplicht werkgevers om niet alleen te rapporteren over de beloningsverschillen tussen mannen en vrouwen, maar ook om actie te ondernemen om dit probleem aan te pakken. Het recente PVanaf 2026 geldt in Europa de EU Pay Transparency-wetgeving.r laat zien hoe belangrijk het is dat organisaties zich meer gaan focussen om aan wetgeving te voldoen. Naast een wettelijke verplichting, draagt het namelijk ook bij aan de perceptie van werknemers over hun huidige en toekomstige werkgever. Het Global Pay Transparency rapport is gebaseerd op de antwoorden van meer dan 1.000 bedrijven wereldwijd.

De realisatie dat loontransparantie belangrijk is voor de tevredenheid van werknemers, verdient nog aandacht. Uit het onderzoek blijkt namelijk dat 77% van de respondenten naleving van regelgeving als belangrijkste drijfveer ervaart voor de strategie rond loontransparantie. Slechts iets meer dan 50% ziet toenemende werknemerstevredenheid en voldoen aan de waarden en normen van het bedrijf als aanvullende drijfveer. “Het is tijd voor bedrijven om werk te maken van loontransparantie. Dit zien we ook terug in de actualiteit. Bijvoorbeeld vakbond CNV die vorige week eiste dat Heineken inzicht geeft in de verschillen tussen de salarissen van mannelijke en vrouwelijke werknemers. Het was voor het eerst dat een vakbond deze eis in een ultimatum stelde. Maar ik verwacht zeker niet voor het laatst,” zegt Derk Koole, Business Leader Career bij Mercer en expert op het gebied van transparantie in beloningsstrategieën.

 

Werk aan de winkel

Bijna 7 van de 10 onderzochte werkgevers wereldwijd (69%) is het erover eens dat kandidaat-werknemers loontransparantie verwachten. Dit komt echter niet overeen met het aantal werkgevers dat al transparantie biedt. Amerikaanse organisaties lopen voorop met 1 op de 5 bedrijven die een strategie voor loontransparantie heeft ontwikkeld. In Europa (exclusief het VK en Ierland) heeft slechts 7% van de organisaties een strategie geïmplementeerd, ondanks dat de wetgeving rond loontransparantie in de EU in 2026 van kracht wordt.

“De weg naar loontransparantie is uitdagend, maar in een krappe arbeidsmarkt biedt het ook kansen aan werkgevers die de uitdaging aangaan,” vervolgt Koole. “Het rapport laat zien dat 78% van de werknemers van mening is dat transparantie in beloning het vertrouwen in de organisatie vergroot. Daarnaast geeft 65% van de respondenten aan dat ze eerder geneigd zijn om bij een werkgever te blijven werken die open is over beloningsstructuren.”

De 2024 Global Pay Transparency Survey van Mercer werd online uitgevoerd van 15 april tot 15 mei 2024. In totaal namen 1.160 bedrijven uit 45 landen deel aan het onderzoek. Ongeveer 35% van de deelnemende bedrijven is gevestigd in Europa (Continentaal Europa en de Nordics), 32% in de Verenigde Staten, 22% in Canada, 7% in het Verenigd Koninkrijk en Ierland, en 4% in Azië.