Stichting toetsing verzekeraars: Rapportage Self Assessment 2023: 100% naleving  

Alle 119 leden van het Verbond voldoen na de herstelperiode aan de onderzochte gedragscodes. Dit jaar onderzocht de Stichting toetsing verzekeraars en we ook steekproefsgewijs de betrouwbaarheid van de antwoorden. Het resultaat? Geen aanpassingen nodig!”, verklaart de Stv.De Stichting toetsing verzekeraars (Stv) toetst bij de leden van het Verbond van Verzekeraars (Verbond) jaarlijks de naleving van een deel van de zelfregulering met behulp van een vragenlijst, het self assessment (SA).

Resultaten van het onderzoek

Na het verwerken van de vragenlijsten voldoet 97% van de verzekeraars aan de getoetste onderdelen van de zelfregulering. Verzekeraars die niet volledig voldoen hebben een herstelmogelijkheid. Daarbij kunnen zij binnen de herstelperiode aantonen dat zij de geconstateerde tekortkomingen hebben opgelost.  Na de herstelperiode voldoen alle 119 (100%) verzekeraars aan de onderzochte onderdelen van de zelfregulering.

De verbetering door deze verzekeraars is een van de toegevoegde waarden van het onderzoek door Stv. “We bevestigen niet alleen waar wel of niet wordt voldaan aan de verplichtingen van de zelfregulering. We bevorderen met de toets en de herstelmogelijkheid vooral het waarmaken van het door verzekeraars gezamenlijk afgesproken gewenste brancheniveau van de dienstverlening door verzekeraars.”

Wat ging mis?  Er zijn drie leden die niet gelijk voldoen aan alle getoetste gedragscodes. Twee verzekeraars voldeden niet aan de Regeling Verdeling van cascoschaden tussen Casco/AVP. De andere verzekeraar voldeed niet aan bedrijfsregeling 16: regeling bij schadeafwikkeling op basis van totaal verlies. “We kunnen op basis van de ingevulde vragenlijsten concluderen dat de naleving van de getoetste onderdelen van de zelfregulering goed is.”

Aanbevelingen

Stv: “Dit is de eerste keer dat we een nadere toetsing hebben gedaan van de uitkomsten van de ingevulde vragenlijsten. We merken het belang hiervan. Enerzijds omdat het de resultaten van het onderzoek ondersteunen, zeker als de uitkomsten zo positief zijn zoals bij dit onderzoek. Anderzijds omdat het helpt om verzekeraars duidelijker te maken wat met debetreffende zelfregulering wordt bedoeld. We bevelen dan ook aan om deze nadere toetsing ook in volgende self assessments te handhaven en mogelijk uit te breiden. Bij de onderzoeken van de Kerncode Klantbelang hebben we in 2023 enkele aanpassingen gedaan, waaronder het meer op werking toetsen van de gedragscodes. We bevelen aan om ook bij het self assessment deze aanpassing door te voeren en daar in de vraagstelling zoveel mogelijk rekening mee te houden.”

 

Het volledige rapport.