Het overgrote deel van de klanten (93%) wil bij de huidige autoverzekeraar klant blijven. Interpolis heeft de trouwste klanten, met een gemiddelde klanthistorie van 24 jaar. Allianz Direct scoort het laagst op intentie om klant te blijven. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Autoverzekeringen, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 5.200 Nederlanders. De klanthistorie en de intentie om klant te blijven in de komende 12 maanden brengen samen de loyaliteit van de Nederlandse autobezitters in kaart. De klanthistorie staat voor hoelang klanten al aangesloten zijn bij een verzekeraar. Deze twee variabelen zijn samen weergegeven in een door Multiscope ontwikkelde loyaliteitsmatrix. Deze matrix geeft een duidelijk overzicht van de posities van verschillende autoverzekeraars ten opzichte van elkaar. Gemiddelde klanthistorie is 16 jaar; Interpolis scoort hoog, Allianz Direct laag Automobilisten blijven gemiddeld bijna 16 jaar trouw aan hun huidige autoverzekeraar. Ruim negen op de tien automobilisten (93%) zijn van plan om het komende jaar klant te blijven bij de huidige verzekeraar. Met andere woorden, het overgrote deel van de verzekerden heeft geen plannen om van autoverzekeraar te veranderen. Vier autoverzekeraars springen eruit met zowel een bovengemiddelde intentie als een bovengemiddelde klanthistorie: Interpolis, Univé, Centraal Beheer en ZLM. Opvallend is dat de grotere autoverzekeraars van Nederland tot deze groep behoren. De klanten van Interpolis zijn gemiddeld al ruim 24 jaar klant. Interpolis heeft daarmee de langste klanthistorie van alle autoverzekeraars. Aon volgt op de tweede plaats, met een gemiddelde historie van ruim 23 jaar. Zeven verzekeraars scoren zowel onder het gemiddelde op intentie als op klanthistorie. Allianz Direct heeft met 87% de laagste intentie van alle autoverzekeraars in de markt. Klanten van Promovendum en InShared zijn gemiddeld het kortst klant, met een gemiddelde historie van slechts 6 jaar. |