Overnamemonitor Verzekeringsmarkt: “Het intermediair anno 2020 is geen intermediair meer”

“Intermediairs zijn vandaag de dag grote bedrijven geworden en dat zien we ook terug in het aantal en de transactiewaarde van aandelenoverdrachten”, zo valt te lezen in de Overnamemonitor Verzekeringsmarkt van BHD Dullemond. “Nog altijd betreffen de meeste transacties in de verzekeringsmarkt portefeuilleoverdrachten (activa/ passivatransactie), maar we zien wel dat procentueel gezien het aantal portefeuilleoverdrachten al een aantal jaren sterk aan het afnemen is en aandelenoverdrachten aan het toenemen. In de laatste zes maanden van dit jaar was het aandeel van de aandelendeals 34%. In 2019 was dit 24%.

 De gemiddelde deal value van aandelenoverdrachten was in de tweede helft van dit jaar € 7.260.566, wat een stijging ten opzichte van de eerste helft van 2020 is van ruim 60%. “Als we kijken naar 2019 dan was er in één op de vijf gevallen sprake van een aandelenoverdracht, in 2020 jaar is er in bijna één op de drie gevallen sprake van een aandelenoverdracht. De gemiddelde waarde van dergelijke transacties is met circa EUR 3,5 miljoen veel hoger dan de EUR 2,4 miljoen in 2019.”

Het grote intermediair is onafhankelijk van de verzekeraars

Door de groei van het intermediair is zijn positie in de marktketen volledig gewijzigd ten opzichte van 20 jaar geleden. “In 2000 stond de tussenpersoon letterlijk tussen de verzekeraar (als een soort van verlengstuk voor verkoop van verzekeringsproducten) en de klant in. Nu twintig jaar later lijken de rollen omgedraaid en zijn de posities gekanteld. Het nieuwe grote intermediair is – in de letterlijke zin van bemiddelaar tussen klant en verzekeraar- geen intermediair meer. Het is een volledig zelfstandig functionerend bedrijf; los en onafhankelijk van de verzekeraars. Met alle producten, know how en techniek in eigen huis. In de driehoek van klant, verzekeraar en intermediair staat de laatste bovenaan. De traditionele bedrijfskolom met de assurantiepersoon ertussen is grotendeels verdwenen.”