FCA roept verzekeraars op ervoor te zorgen dat zij fair value en  goede klantresultaten aantonen

 

Verzekeraars en makelaars hebben hun governance en het toezicht verbeterd op de manier waarop producten worden ontworpen, gemanaged, beoordeeld en gedistribueerd, maar velen kunnen nog steeds niet aantonen hoe ze klanten fair value bieden of dat ze goede resultaten behalen.  In een rapport heeft de Financial Conduct Authority (FCA) problemen uiteengezet met betrekking tot het delen van informatie tussen verzekeraars en makelaars, en met het identificeren van doelmarkten.

Matt Brewis, directeur Verzekeringen bij de FCA, zegt: “Verzekeraars moeten ervoor zorgen dat hun klanten een eerlijke prijs krijgen. Er wordt vooruitgang geboekt, maar we zien nog steeds te veel voorbeelden van verzekeraars en makelaars die niet over de juiste informatie, governance of toezicht beschikken om ervoor te zorgen dat hun klanten consistent goede resultaten behalen.  Alle verzekeringsmaatschappijen moeten kennis nemen van onze bevindingen en waar nodig verbeteringen aanbrengen.  We zullen actie blijven ondernemen als we een slechte waarde zien, zodat consumenten vertrouwen kunnen hebben bij het kopen van verzekeringsproducten.”

In februari kwam de FCA met een aantal bedrijven een pauze overeen in de verkoop van gegarandeerde inkomensbeschermingsverzekeringen (GAP), na zorgen dat de producten geen reële waarde boden.  In mei werd bevestigd dat de FCA verschillende GAP-verzekeraars toestond de verkoop te hervatten na wijzigingen in hun producten.De toezichthouder heeft ok zijn nieuwste Value Measures Data (januari – december 2023) gepubliceerd. Het heeft verzekeraars gewaarschuwd dat als zij niet kunnen aantonen dat hun producten aan de FCA-regels voldoen en fair value bieden, zij passende regelgevende maatregelen zullen nemen.