De landelijke voorziening Slachtofferinformatiesystematiek (SIS) bestaat tien jaar. Bij grote rampen of ongelukken informeert SIS ongeruste familie en vrienden van mogelijke slachtoffers. Op 26 september stonden crisisprofessionals stil bij dit jubileum tijdens een evenement waarin ze terugblikten en vooruitkeken. SIS bestempelt zichzelf als ‘een unieke voorziening in de bevolkingszorg waarin alle 25 veiligheidsregio’s en partners op samenwerken op dezelfde manier. Allemaal met één doel: bezorgde naasten van mogelijke slachtoffers zo snel en zorgvuldig mogelijk informeren’. Annelies Barrett, programmamanager SIS bij het NIPV en teamleider SIS, is trots op wat er tot nu toe bereikt is: “SIS is een professionele organisatie die op volle stoom draait. Druk je nu op de knop, dan weet je zeker dat professionele mensen bezorgde naasten te woord staan. Je weet dat er goede coördinatie is vanuit teamleiders. Dat we alle gegevens krijgen van veiligheidsregio’s, ziekenhuizen, GHOR, politie en andere partners.”
Snelle en zorgvuldige informatie voor bezorgde naasten
Bij een grote ramp of incident met gewonden en vermisten mag een regionale crisisorganisatie SIS activeren. Familieleden, partners, vrienden of bekenden die denken dat hun naaste betrokken is bij het incident, bellen naar het nummer van SIS. Zij geven informatie van een mogelijk slachtoffer door. Daarna vergelijkt het team de gegevens met die van GHOR en ziekenhuizen. Annelies Barrett: “Vaak lukt het om binnen zes uur te bellen met meer informatie. Als we de naaste hebben gevonden, vertellen we dat. Hebben we de naaste niet gevonden, dan vertellen we dat ook. Is de naaste overleden, dan bellen we niet, maar gaat de politie naar het bezorgde familielid toe.”
Bijna 500 telefoontjes gekregen
Tijdens het evenement waarin SIS stilstaat bij haar tienjarig bestaan blikken de deelnemers terug. In tien jaar is SIS zeven keer geactiveerd. Onder meer bij het schietincident in Utrecht in 2019, het incident met de monstertruck in Haaksbergen in 2014 en het treinincident in Voorschoten in 2023. In totaal kreeg SIS 443 telefoontjes. Daarvan zijn 149 zoekvragen behandeld.
Annelies Barrett: “SIS is ‘maar’ zeven keer geactiveerd en eigenlijk mogen we daar blij mee zijn. Toch is de voorziening er wel, voor het geval dat. Als een lokale organisatie dit zelf moet regelen, dan is dat niet te doen. Wij hebben speciaal opgeleide mensen die de juiste vragen stellen als iemand belt, weten precies in welke ziekenhuizen slachtoffers zijn en zijn binnen 30 minuten na aanvraag bereikbaar voor ongeruste naasten. Zo heb je de verzekering dat je altijd klaar kunt staan voor je burgers.”
SIS kijkt ook over de grenzen
Hoewel SIS als voorziening al tien jaar stevig staat, blijft de organisatie zich ontwikkelen. Hierover brainstormen de deelnemers tijdens het evenement op 26 september. Annelies Barrett: “We blijven werken aan het up-to-date houden van de operationele organisatie, maar ook van het systeem dat we gebruiken. Het is belangrijk dat we blijven voldoen aan veiligheidseisen en de AVG.” Daarnaast werkt de organisatie aan implementatie van SIS samen met crisisbeheerders van het Caribisch gebied. Er zijn ook gesprekken met andere crisispartners om meer samen te werken en sneller informatie te delen. “En we willen graag een webapp ontwikkelen zodat naasten ook digitaal een zoekvraag kunnen indienen en ons ook een bericht kunnen sturen. Genoeg wensen en plannen om mee aan de slag te gaan de komende tien jaar