Met cruise control grotere kans  op ongelukken

Moderne auto’s zijn rijkelijk voorzien van rijhulpsystemen . Hoewel de  meeste assistenten goed slagen in hun taak, toont  recent onderzoek aan dat  cruise control de kans op een ongeluk juist kan vergroten. Dat geldt ook voor de adaptieve variant. Onderzoek van Nederlandse wetenschappers heeft aangetoond dat bepaalde moderne rijhulpsystemen, zoals cruise control en adaptieve cruise control, het risico op verkeersongelukken verhogen.

Het onderzoek analyseerde data van over de hele wereld en richtte zich op 28 verschillende geavanceerde rij-assistentiesystemen (ADAS). Terwijl systemen zoals Lane-Keeping Assist en Driver-Monitoring System de kans op aanrijdingen aanzienlijk verlagen, blijkt cruise control het risico met respectievelijk 12 en 1,8 procent te verhogen.

Vier categorieën

De systemen werden onderverdeeld in 4 categorieën: 1. Informatieve systemen (weinig controle, lage urgentie), 2. Waarschuwingssystemen (weinig controle, hoge urgentie), 3. Ingrijpende systemen (veel controle, hoge urgentie) en 4. Comfort-verhogende systemen (veel controle, lage urgentie). Uit de onderzoeksresultaten blijkt dat de systemen uit de eerste 3 categorieën een positief effect hebben op de veiligheid. Zo verlaagt de rijbaan assistent de kans op een ongeval met 19,1% en verkleint een bestuurder-monitoringsysteem het risico op een ongeluk met 14 %.

Een opvallende onderzoeksuitkomst is echter dat cruise control (ook de adaptieve variant) de kans op aan aanrijding juist vergroot. Bij een gewoon cruise control is er sprake van een 12% hogere kans op een ongeval, terwijl adaptieve cruise control het risico met 1,8% doet toenemen. In bepaalde gevallen werd zelfs een toename van 8% gemeten. Als verklaring hiervoor wordt aangevoerd dat cruise control de bestuurder minder alert maakt. “Wanneer de auto automatisch snelheid regelt, verslapt de concentratie en neemt de kans op afleiding toe. Adaptieve cruise control, waarbij de auto automatisch accelereert en afremt op basis van wat er gebeurt in het verkeer, kan bovendien een vals gevoel van veiligheid creëren. Niet alle systemen zijn namelijk even goed in het detecteren van stilstaande objecten. Met als gevolg dat de bestuurder onterecht vertrouwt op een ingreep die mogelijk niet plaatsvindt”,  aldus de onderzoekers.

“Cruise control, maar dat geldt ook voor veel andere hulpsystemen, kan dus geen vervanging zijn voor oplettend rijgedrag. Uiteindelijk blijft het de verantwoordelijkheid van de bestuurder om alert te blijven en de controle over de auto te behouden, ongeacht welke hulpsystemen een oogje in het zeil houden