De Spoedklusservice, die Vereniging Eigen Huis en schadeherstelregisseur MainPlus vorig jaar in het leven riepen, wordt met een jaar voortgezet. De twee partijen hebben hun samenwerking daartoe verlengd. De dienst werkt met een landelijk dekkend netwerk van 1750 herstelspecialisten, en breidt zijn dienstenpalet uit met hulp bij daklekkages en lekdetectie. Bovendien kunnen de leden van de vereniging de Spoedklusservice bellen als er bij acute schade meteen moet worden ingegrepen om verdere schade te voorkomen, ongeacht waar ze verzekerd zijn.
De Spoedklusservice werd vorig jaar opgericht om leden van
Vereniging Eigen Huis te helpen bij spoedeisende schades aan hun woning. De
dienst biedt een alternatief voor de vele malafide partijen die misbruik maken
van huiseigenaren die onverwacht met lekkage, verstopping of buitensluiting te
maken krijgen. In deze stressvolle situaties leveren veel beunhazen slecht werk
tegen woekerprijzen.
Toegevoegde waarde
“We merken dat we met deze dienst in de afgelopen vijftien maanden echt van
toegevoegde waarde zijn geweest voor de mensen die zich bij ons meldden”, aldus
Michel Amptmeijer, algemeen directeur van MainPlus. “Zij zijn voor spoedklussen
op zoek naar een vakman die ze kunnen vertrouwen omdat ze bang zijn om opgelicht
te worden of een slechte ervaring op dat gebied hebben gehad. Wij zijn blij dat
Vereniging Eigen Huis ons ziet als een betrouwbare partij, die met hen meedenkt
en het herstel organiseert.”
De telefoon van de Spoedklusservice stond direct na de lancering
begin 2022 roodgloeiend, aldus Amptmeijer. “Er trok toen een enorme storm over
het land met veel schades tot gevolg. Hoewel een groot deel van deze schades –
met name die aan daken – niet van het type waren waarvoor we de dienst hadden
opgezet, merkten we dat we er alsnog veel over werd gebeld. Mensen konden hun
verhaal kwijt en waren dankbaar dat de schades snel opgelost werden.”Grote
schades op dezelfde dag opgelost
MainPlus heeft tot dusver ook veel schades zien binnenkomen die het gevolg
waren van achterstallig onderhoud. Amptmeijer: “Hoewel zo’n probleem door de
jaren heen is ontstaan, snappen we goed dat dit voor de huiseigenaar heel
plotseling optreedt en er sprake is van een spoedgeval. Ook in zo’n geval
willen we de huiseigenaar van dienst zijn.”
Bij de Spoedklusservice zijn afgelopen jaar zo’n 2500 opdrachten binnengekomen.
In veruit de meeste gevallen was er binnen drie uur een vakman ter plaatse, die
het probleem in 66 procent van de gevallen nog op dezelfde dag geheel kon
oplossen. Zo’n 20 procent van de schades kon binnen een week worden verholpen
en zo’n 14 procent binnen tien werkdagen. In veel gevallen kon de telefonist
van de Spoedklusservice de melders al met advies bijstaan om de gevolgschade zo
veel mogelijk te beperken.