Tussen 1 januari en 30 juni 2023 heeft de Britse financiële waakhond FOS (Financial Ombudsman Services) in totaal 93.114 klachten ontvangen over financiële instellingen. Dat zijn er 13.272 meer dan de 79.921 klachten in de laatste zes maanden van 2022. De meeste klachten gingen over bank- en kredietinstellingen: 56.960, op ruime afstand gevolgd door verzekeringsbedrijven (24.406) en hypotheekbedrijven (5.002)
Er zijn verschillende redenen voor de toename van het aantal klachten. Vorige maand, in de meest recente kwartaalgegevens, wees de FOS erop dat klachten over opstal- en autoverzekeringen het hoogste aantal in vijf jaar hadden bereikt, deels doordat verzekeraars te laat uitbetaalden bij schadeclaims, terwijl tegelijkertijd de beschikbaarheid van aannemers van invloed was op de snelheid van reparaties. Bank- en kredietklachten zijn ook aanzienlijk gestegen, waarbij fraude en oplichting goed waren voor ongeveer de helft van de stijging.
Abby Thomas, Chief Executive en Chief Ombudsman bij de Financial Ombudsman Service: “Financiële klachten zijn opnieuw toegenomen, met vooral een stijging in de bank- en verzekeringssector. Gezien de economische uitdagingen waar mensen voor staan, is het belangrijker dan ooit dat ze zich beschermd voelen. Wat hun klachten ook zijn, consumenten moeten een eerlijke en redelijke behandeling verwachten van hun provider.Als consumenten vinden dat dit niet het geval is, kunnen ze onze gratis, onafhankelijke dienst vragen hun klacht te onderzoeken.”
In de eerste zes maanden van dit jaar hebben we 37% van de klachten in het voordeel van de consument afgehandeld, vergeleken met 34% in de tweede helft van 2022. We hebben ook voor het eerst gegevens gepubliceerd over klachten over uitvaartplanning.
De belangrijkste cijfers zijn:
o 56.690 nieuwe bank- en kredietklachten in H1 2023, vergeleken met 50.346 in H2 2022;
o 24.496 nieuwe klachten over algemene verzekeringen in H1 2023, vergeleken met 19.346 in H2 2022;
o 5.002 nieuwe klachten over hypotheken en woningfinanciering in H1 2023, vergeleken met 4.160 in H2 2022;
o 4.189 nieuwe decumulatie leven en pensioen klachten in H1 2023, vergeleken met 3.842 in H2 2022;
o 2.593 nieuwe klachten over beleggingen in H1 2023, vergeleken met 2.227 in H2 2022;
o 144 nieuwe klachten over uitvaartplanning in H1 2023.
Meeste verzekeringsklachten over Admiral
Van de verzekeraars gingen de meeste klachten over Admiral (1.638), gevolgd door UK Insurance Ltd (1.413), AXA (1.047), Royal & Sun Alliance (1.014) en Aviva (1.047). De Yop-10 wordt gecompleteerd door Advantage Insurance Ltd (798), Great Lakes Insurance (637), Agita (584), Inter Partner Assistance (567) en AWP P&C (555).