Jelmer Murrer (Underwriter Property bij HDI Global SE) is de winnaar geworden van de VNAB Young Talent Award 2023. Hij bleef volgens de jury na een ‘close call’ de medefinalisten Siebe van Aalderen (Broker Property bij Raetsheren) en Stephanie Verhaar (Junior Underwriter Marine bij Chubb) nipt voor. Tijdens een druk bezochte en feestelijke ‘finale-avond, waarbij alle drie de finalisten zowel fysiek als verbaal massaal werden gesteund door familie, vrienden en collega’s, kreeg hij de trofee en een studiecheque ter waarde van 5.000 overhandigd uit handen van jurylid en ‘baas’ Sharon van Herel. Siebe en Stephanie ontvingen een aanmoedigingsprijs
Het was de tweede editie van de Young Talent Award, die vorig jaar werd gewonnen door Max Hollemans, inmiddels directeur bij Ecclesia-onderdeel Veerhaven Assuradeuren. In zijn welkomstwoord vertelde Rob ter Mors, uitvoerend bestuurder VNAB, dat de Young Talent Award in het leven is geroepen vanwege de massale zoektocht van marktpartijen binnen de coassurantiemarkt naar talentvolle medewerkers in een markt die aan het vergrijzen is. Arbeidsmarkt/talentontwikkeling is volgens hem één van de speerpunten van de VNAB en naast de young talent award vormen presentaties en voorlichtingsdagen op universiteiten en hogescholen, een samenwerking met Erasmus Centre for Data Analaytics en de Introductie Coassurantie andere activiteiten in dit licht
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst. Als er één ding duidelijk werd tijdens het event in de Rotterdamse Kunsthal, dan is het wel dat dit voor de sector wel goed zit. Het enthousiasme en gedrevenheid spatte van het podium Communicatief maar vooral inhoudelijk waren de drie ‘pitches’ van de drie finalisten van een hoog niveau. Opvallend waren de vele overeenkomsten in de presentaties die Siebe, Jelmer en Stephanie los van elkaar hielden. Zij pleitten alle drie voor een meer proactieve aanpak van de sector bij het zoeken naar verzekeringsoplossingen, met name ook voor nieuwe risico’s waarover weinig data beschikbaar is, voor het in een vroeg stadium aan tafel zitten bij de klant teneinde eerder en beter mee te kunnen denken over afdekking van risico’s, preventie en veiligheid. Zij kwamen met meerdere suggesties voor verbeteringen.
Samenwerking vormde sowieso de rode draad in de drie presentaties, zowel met andere marktpartijen, brancheorganisaties, externe technische specialisten en overheden, waarbij zaken als data en AI meer omarmd en toegepast moet worden. Verder hielden zij een warm pleidooi voor het blijven profileren van de sector naar studenten en andere potentiële medewerkers toe, waarbij zij nadrukkelijk aangaven daarbij meer de positieve aantrekkelijke aspecten van de zakelijke verzekeringsbranche sector, ‘de ruggengraat van de samenleving en bedrijfsleven, te benadrukken. Of zoals één van de drie finalisten het verwoordde: Hou op met in je promoties te stellen dat ‘werken in de verzekeringsbranche niet saai is’
