Allianz Global Corporate & Specialty SE wil met wereldwijd transformatieprogramma ‘New AGCS’ marktleiderschap heroveren en winstgevendheid verbeteren

Allianz Global Corporate & Specialty (AGCS), de industriële verzekeraar van Allianz Group, heeft onder de naam ‘New AGCS’ een uitgebreid transformatieprogramma aangekondigd om zowel de winstgevendheid te verbeteren als het marktleiderschap te in het Corporate & Specialty-segment. Ondersteund door een aantal nieuwe leidinggevenden zal het bedrijf zijn technische mogelijkheden versterken in zijn kernactiviteiten voor verzekeringen en claims, de organisatie en processen stroomlijnen, huidige distributie- en verkoopfunctie verbeteren en investeren in digitalisering om zijn kernactiviteiten en klantenaanbod verder te ontwikkelen.

Joachim Mueller, sinds december 2019 CEO bij AGCS, licht toe: “We zullen ons hele bedrijf nu focussen op een nieuwe strategische richting. Daarbij zullen we technical excellence in risicoacceptatie boven groei stellen, ons wereldwijde bedrijfsmodel vereenvoudigen en versterken om ervoor te zorgen dat we als één team denken en handelen, en efficiënter, effectiever en sneller opereren, wat ons en onze klanten ten goede komt. Onze gezamenlijke ambitie ligt hoog: de ‘Nieuwe AGCS’ wordt marktleider in onze doelsegmenten. We verwachten vanaf 2021 aanzienlijke verbeteringen qua winstgevendheid  van onze verzekeringsactiviteiten   en streven ernaar om tegen 2024 de volledige turnaround en transformatie van ons bedrijf te bereiken. ”

 

Aantal regionale eenheden verminderd

In 2020 zal AGCS haar regionale organisatie vereenvoudigen door het aantal regionale eenheden terug te brengen van zeven naar zes en over te gaan van een landgerichteaanpak naar een meer global set-up with regional delivery, wat beter aansluit bij de opzet van veel klanten en wereldwijde tussenpersonen . De huidige regio’s Noord-Amerika, Azië-Pacific, Centraal- en Oost-Europa, Regional Unit London (inclusief Nordics) blijven ongewijzigd. De toekomstige regio Middellandse Zee en Afrika zal bestaan ​​uit Frankrijk, Benelux, Italië en Afrika (dat nu heel Afrika onder één AGCS-eenheid brengt). Spanje / Portugal en Zuid-Amerika worden samengevoegd tot één nieuwe ‘Ibero / LatAm’. Er zullen slechts twee Chief Regions & Market Officers in de AGCS Board of Management zijn, Bill Scaldaferri voor Noord-Amerika en Henning Haagen voor alle andere resterende AGCS-regio’s en -markten wereldwijd.

 In elk van deze zes regionale AGCS-eenheden zal het leiderschap worden geconsolideerd onder één regionale directeur. Underwriting, Claims of andere marktgerichte teams worden in de verschillende regio’s beheerd onder één regionaal hoofd, dat elke functie in alle landen per regio aanstuurt en rapporteert aan de regionale directeur. Als gevolg hiervan wordt elke regio als geheel beheerd om een ​​geïntegreerde aanpak te bieden, ondersteund door en afgestemd op het wereldwijde model en de structuur van AGCS. Het regionale leiderschap zal voor sommige regio’s veranderen.

Focus zowel op grote bedrijfsrisico’s als op MidCorp

 AGCS zal zich blijven concentreren op gespecialiseerde verzekeringsoplossingen voor schadeverzekeringen, gericht op complexe risico’s voor grote multinationals of bedrijven die op zoek zijn naar deskundige oplossingen, zoals gespecialiseerde segmenten in de luchtvaart, scheepvaart of entertainment. Mueller licht toe: “Dit zou ons belangrijkste bolwerk en belangrijkste onderscheidende factor moeten zijn. Hier winnen we op diepgaande risico-expertise, uitstekend claimbeheer en een sterk relatiemodel dat waarde en oplossingen voor klanten creëert, waarbij AGCS en ook Allianz Group wereldwijd samenkomen. ”

AGCS zal ook middelgrote bedrijven in de Verenigde Staten blijven bedienen, met name via de MidCorp Line of Business, die in 2019 EUR 965 miljoen aan bruto netto geboekte premie genereerde. “Met speciale turnaround-maatregelen en geselecteerde segmentdoelen zoals Agribusiness in de VS of MidCorp in Canada, hebben we  ons portfolio geherpositioneerd en   vooruitgang geboekt in dit deel van ons bedrijf. We zullen ons nu concentreren op het veiligstellen van de voordelen van de winstgevendheid en kostenverbeteringen in de huidige verhardende marktomgeving ”, zegt Mueller.” Underwriting is de motor van winstgevendheid en we moeten onze positie als technisch underwritingbedrijf echt terugwinnen, waarbij we onze talenten en nieuwe technologie en analytische tools benutten.”

In zijn nieuwe opzet zal AGCS investeren in technologie en beoogt het  makelaars en klanten een betere dienstverlening te bieden door een speciale Global Sales and Distribution-functie op te zetten, bestaande uit ongeveer 35 medewerkers. Dit nieuwe team wordt geleid door Patrick Thiels, momenteel de regionale CEO van AGCS voor het Middellandse Zeegebie.

 Digitalisering is een andere hoeksteen van de AGCS-strategie. “Het uitbreiden van het gebruik van data-analyse en digitale technologieën voor zowel onze kernactiviteiten als voor onze klanten zal cruciaal zijn om de nieuwe AGCS-ambitie waar te maken”, legt Mueller uit.  “Het bouwen van de‘ Nieuwe AGCS ’ is zeker niet busisness as usual, maar de uitdaging is nog nooit zo groot geweest. Het betekent een grote sprong voorwaarts door de uitgebreide transformatie van ons bedrijf. Met het nieuwe leiderschapsteam en een duidelijke focus op onze klantdoelen in de juiste segmenten en markten, zullen we streven naar marktleiderschap, waardoor AGCS weer bovenaan onze sector komt te staan ​​voor onze klanten, werknemers en voor de Allianz Group.

Joachim Müller