“Ik vind het persoonlijk jammer dat er op de coassurantiemarkt nog maar weinig echt Nederlandse verzekeraars actief zijn. Ik zou het van harte toejuichen wanneer er meer lokale partijen zouden komen die zelfstandig beslissingsbevoegdheden hebben om risico’ s te accepteren tegen de premies en condities die zij op basis van de resultaten hier nodig achten.” Dat zegt Onno Paymans, de onlangs vertrokken CEO bij Meijers, in een interview in het binnenkort verschijnende digitale magazine van Risk & Business.
Daarin zegt hij zich zorgen te maken over de krimpende tekencapaciteit waardoor steeds meer risico’s moeilijker te verzekeren zijn of soms zelfs helemaal niet. “Natuurlijk staan de resultaten bij veel verzekeraars onder druk. Daarom is het juist zaak om met elkaar – samen met makelaar en klant – te zoeken naar alternatieve manieren om risico’s verzekerbaar te houden: door middel van preventie of aanpassingen qua premie, eigen risico’ s en/of condities. Ondernemen is nu eenmaal risico lopen en niet alles is te voorzien. Wat mij betreft mogen verzekeraars best wat meer ondernemerschap aan de dag leggen en wat vaker risico’s durven nemen.”
Goede toekomst, maar wel zorg- en aandachtspunten
Op de vraag hoe hij naar de zakelijke verzekeringsmarkt in ons land kijkt, antwoordt Paymans op zich een goede toekomst te zien weggelegd, al ontkent hij niet dat er ook de nodige zorg- en aandachtspunten zijn . Hij wijst als eerste op het personeelsvraagstuk. “Verzekeren is als geen ander people’s business. De kracht van de coassurantiemarkt heeft altijd gelegen in een hoge mate van kennis en ervaring van de acceptanten, sluiters en schadebehandelaars bij makelaars en verzekeraars. Het is zaak om naar de toekomst toe voldoende hoog gekwalificeerde medewerkers aan ons te blijven binden om ook de komende decennia het bedrijfsleven in ons land optimaal van dienst te kunnen zijn.”
Paymans is momenteel ruim 25 jaar in de verzekeringen. “Het is een mooie, prachtige bedrijfstak, die een belangrijke rol speelt in de samenleving en economie. Het bijzondere is dat we geen tastbaar product verkopen, maar een belofte die wordt ingelost op het moment dat het er voor de verzekerde echt op aankomt: bij een schade, bij het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd of bij overlijden. Om die reden is vertrouwen in onze branche zo van cruciaal belang, misschien wel meer dan in welke andere bedrijfstak ook”, aldus de man, die in het interview aangeeft dat de volgende stap in zijn carriére, die ongetwijfeld opnieuw binnen de sector zal zijn. “Ik heb mijn hele leven in de verzekeringsbranche gewerkt en daar zit mijn kennis, ervaring en netwerrk, Boendien is het gewoonweg een boeiende branche waarin nog vele leuke dingen tedoen zijn en mooie opportunities liggen. Het is dus nog veel te vroeg om te stoppen:”