Ladingdiefstal blijft stabiel in het derde kwartaal; georganiseerde misdaad zorgt voor sterke stijging gestolen hoogwaardige goederen   in de VS en Canada

CargoNet, onderdeel van Verisk actief op het gebied van preventie en terugvinden van vrachtdiefstal, heeft zijn analyse van de trends op het gebied van vrachtdiefstal voor het derde kwartaal van 2025 gepubliceerd. Het rapport laat een stabiliserend diefstalbeeld zien, veranderende tactieken onder georganiseerde misdaadgroepen en een toename in het aantal aanvallen op hoogwaardige en ultra hogewaarde goederen.

CargoNet registreerde in het derde kwartaal van dit jaar 772 gevallen van ladingdiefstal in de Verenigde Staten en Canada, een bescheiden stijging van 1% ten opzichte van het derde kwartaal van 2024 en een daling van 10% vanaf Q2 2025. Hoewel het aantal incidenten relatief stabiel bleef, steeg de financiële impact tot recordhoogtes.

De totale waarde van gestolen goederen in het derde kwartaal van 2025 bedroeg $ 111,88 miljoen, aangedreven door georganiseerde misdaadgroepen die zich richtten op hoogwaardige zendingen van computerhardware voor bedrijven, apparatuur voor het delven van cryptovaluta en koperproducten. De gemiddelde waarde van gestolen zendingen verdubbelde tot$  336.787, tegenover $  168.448  in het derde kwartaal van 2024, een duidelijk bewijs dat ladingdieven steeds strategischer te werk gaan bij het selecteren van hun doelwitten.

Metropoolregio New York City ontpopt zich als belangrijke hotspot

Californië en Texas, staten waar van oudsher veel diefstallen plaatsvinden, kenden een bescheiden stijging van respectievelijk 11% en 12% ten opzichte van vorig jaar. De meest dramatische verschuiving deed zich echter voor in de metropoolregio New York City, waar het aantal diefstallen in New Jersey met 110% steeg en in Pennsylvania met 33%.

“De metropoolregio New York City ontwikkelt zich tot zowel een belangrijke locatie voor diefstalactiviteiten als een bestemming voor gestolen goederen”, aldus Keith Lewis, VP Operations bij CargoNet. “Georganiseerde misdaadgroepen maken gebruik van het dichte logistieke netwerk en de nabijheid van grote consumentenmarkten in de regio.”

Veranderende criminele tactieken

Uit de analyse van CargoNet blijkt dat georganiseerde misdaadgroepen zich in een overgangsfase bevinden en zich aanpassen aan de fraudebestrijdingsinstrumenten die in de logistieke sector worden ingezet. Hoewel de totale activiteit op jaarbasis relatief stabiel bleef en licht daalde ten opzichte van het tweede kwartaal van 2025, duiden gedragsveranderingen binnen deze netwerken op een herijking die belanghebbenden in de toeleveringsketen in de gaten moeten houden.

Sommige groepen laten complexe plannen – zoals fraude met leveringsbewijzen en het overnemen van bevoegdheden – achterwege en geven de voorkeur aan eenvoudigere, directere diefstallen van onbeheerde, geladen trailers, vooral in Zuid-Californië, de Bay Area, Phoenix en Lake Tahoe.

Andere groepen daarentegen verfijnen hun fraudetactieken om beveiligingsmaatregelen te omzeilen. Deze actoren maken gebruik van een kritieke kwetsbaarheid: de meeste antifraudetools richten zich op de aanbestedingsfase van zendingen. Met behulp van geavanceerde social engineering verzamelen ze informatie over zendingen die al aan legitieme vervoerders zijn toegewezen. Zodra ze de vervoerder hebben geïdentificeerd, doen ze zich voor als vertegenwoordigers van het bedrijf om chauffeurs te misleiden.

Verwachtingen

Nu de sector het laatste kwartaal van 2025 ingaat, verwacht CargoNet dat georganiseerde misdaadgroepen hun tactieken zullen blijven verfijnen om beveiligingsmaatregelen voor te blijven en detectie te ontwijken. “De ontwikkeling die in het derde kwartaal is waargenomen, suggereert dat criminele netwerken steeds geavanceerder te werk gaan, met een bijzondere focus op het verzamelen van gerichte informatie. In het derde kwartaal zag CargoNet dat criminele groepen social engineering-technieken gebruikten om gedetailleerde zendingsgegevens te verkrijgen, zoals: de specifieke makelaar die de zending afhandelt, de toegewezen vervoerder en, cruciaal, de namen en contactgegevens van individuele contactpersonen op zowel makelaars- als vervoerdersniveau.

Door de juiste namen, bedrijfsgegevens en verzendingsgegevens te gebruiken, creëren deze criminelen een geloofwaardigheid waardoor ze zendingen naar frauduleuze adressen kunnen omleiden zonder dat ze de zending ooit hebben ontvangen. CargoNet verwacht dat deze social engineering-tactieken in het vierde kwartaal van 2025 vaker zullen voorkomen, vooral omdat criminele groepen hun methoden voor het verzamelen van informatie verfijnen en openbaar beschikbare loadboardgegevens gebruiken om hoogwaardige doelwitten te identificeren en te onderzoeken.

Doelwitten van grondstoffen: voedsel, koper en hightech 

In het derde kwartaal was er een dramatische toename van diefstal van specifieke grondstoffen:

  • Vlees- en visproducten: stijging van 189% van 18 gevallen in het derde kwartaal van 2024 tot 52 gevallen in het derde kwartaal van 2025
  • Koper: bijna 5x groei (10 -> 47 gevallen)
  • CargoNet documenteerde ook een aanzienlijke toename van het aantal doelwitten van bedrijfsservers, componenten en hardware voor het delven van cryptovaluta. Deze zendingen hebben vaak een waarde van miljoenen, maar worden vervoerd als standaard droge goederen, waardoor ze zeer kwetsbaar zijn.
  • Voedingsmiddelen en dranken stonden met 170 diefstallen bovenaan alle categorieën, gevolgd door huishoudelijke artikelen (92) en metalen (65). Nu de feestdagen naderen, constateerde CargoNet een lichte stijging in het aantal diefstallen van games en speelgoed.

“Naarmate criminele tactieken evolueren, moet ook onze collectieve verdediging evolueren”, aldus Lewis. “De uitdaging op het gebied van de beveiliging van de toeleveringsketen vereist samenwerking binnen de hele sector, verbeterde protocollen voor het delen van informatie en een commitment om nieuwe bedreigingen voor te blijven.” CargoNet blijft zich inzetten voor het ondersteunen van onderzoeken door wetshandhavingsinstanties en het helpen van de industrie.