Hoewel consumenten vooral waarde hechten aan het ‘beste product’, blijkt dit juist de strategie te zijn waarop verzekeraars het laagst scoren. De behoefte aan service is daarentegen het kleinst. ZLM Verzekeringen onderscheidt zich en behaalt de hoogste score op ‘beste product’. Dit blijkt uit Uitblinkers Verzekeraars, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 4.100 Nederlanders.
De marktwensen brengen de behoeften van consumenten in de verzekeringsmarkt in kaart. Het ‘beste product’ is met 43% de belangrijkste wens. Toch scoren verzekeraars hier veruit het laagst (3,21) op van alle waardestrategieën. “Verzekeraars zouden hun focus daarom meer moeten richten op het leveren van het beste product. Wie dit doet, ontwikkelt toonaangevende en innovatieve oplossingen die de standaard in de markt bepalen”, aldus Multiscope.
Weinig servicebehoefte bij verzekeringen
Van de drie waardestrategieën is de behoefte aan service het laagst. Slechts een kwart (25%) van de Nederlanders ziet ‘beste service’ als belangrijkste strategie. Dit is aanzienlijk lager dan ‘lage prijs’ (32%) en ‘beste product’ (43%). “Een mogelijke verklaring hiervoor is dat de verzekeringsmarkt tegenwoordig weinig fysiek en persoonlijk contact kent. Bijna alle verzekeringen kunnen online worden afgesloten.”
ZLM Verzekeringen is de uitblinker van de markt op ‘beste product’ (3,77). Consumenten zijn dus tevreden over de kwaliteit van de verzekeringen die de partij levert. DSW volgt met 3,64 op de tweede plaats, en UnitedConsumers maakt de top drie compleet met 3,45.