Independer: ruim driekwart jongeren draagt oortjes op de fiets

Zo’n 77% van de 18- tot 29-jarigen draagt weleens oortjes of een koptelefoon tijdens het fietsen. Dat blijkt uit representatief onderzoek van Independer, uitgevoerd door Q&A. Bijna de helft van de jongeren geeft ook toe dat ze hierdoor minder goed kunnen deelnemen aan het verkeer.

Uit het onderzoek van Independer blijkt dat er een opvallende scheidingslijn zichtbaar is tussen leeftijdsgroepen. Zo zeggen ondervraagden tot 44 jaar oud in 67% van de gevallen dat ze weleens oortjes of een koptelefoon tijdens het fietsen gebruiken. Bij mensen met een leeftijd van 45 jaar of ouder is dat slechts zeven procent.

Bijna de helft van de jongeren rijdt met noise cancelling

“Het is gewoon toegestaan om tijdens het fietsen zachtjes muziek te luisteren met oortjes of een koptelefoon. Je moet dus volledig geconcentreerd aan het verkeer kunnen deelnemen”, zegt Michel Ypma, expert verzekeringen bij Independer. “Gebruik wel je gezonde verstand. Zet de muziek niet al te hard zodat je de omgevingsgeluiden kunt horen en gebruik nooit noise cancelling, want dan kan er een hele andere situatie qua aansprakelijkheid ontstaan.”

Door noise cancelling worden omgevingsgeluiden gedempt via de oortjes of koptelefoon. In de enquête zegt bijna de helft van de jongeren dat ze deze functie gebruiken tijdens het fietsen. “Hierdoor ontstaan mogelijk gevaarlijke situaties. Stel je voor dat je als fietser rechts afslaat bij de rotonde, maar de automobilist ziet niet dat jij je hand uitsteekt en toetert om je te waarschuwen. Door de noise cancelling hoor je dit niet en daardoor ontstaat er een ongeval. In theorie kan de aansprakelijkheid van de automobilist worden verminderd als kan worden bewezen dat de fietser noise cancelling gebruikte. In praktijk is dit echter wel moeilijk te bewijzen”, zegt Ypma van Independer.

Jongeren fietsen het vaakst met telefoon in de hand

In het onderzoek van Independer geeft de helft van de jongeren aan dat ze de telefoon weleens in de handen hebben op de fiets. Van die groep zegt zeven op de tien dat ze hierdoor minder goed opletten in het verkeer. Het contrast met oudere fietsers is groot. Zo zegt nog geen zes procent van de groep boven de 44 jaar oud dat ze de telefoon gebruiken tijdens het fietsen.

“Vergeleken met een auto of vrachtwagen ben je als fietser enorm kwetsbaar. Draag je oortjes met noise cancelling of kijk je tijdens het fietsen ook op je telefoon, dan kun je niet meer voldoende deelnemen aan het verkeer. Ook is het vasthouden van je telefoon op de fiets verboden. Hiervoor kun je een bekeuring krijgen van 150 euro”, zegt Michel Ypma, expert verzekeringen bij Independer.