Sterke resultaten, aanhoudende groei en commercieel momentum”. Zo omschrijft NN Group zelf de gerealiseerde resultaten in de eerste helft van 2025. Zo steeg het bedrijfsresultaat naar 1.443 miljoen euro van 1.329 miljoen euro in de eerste helft van 2024; het netto resultaat daalde in dezelfde periode van 648 miljoen euro naar 391 miljoen euro.
De groep spreekt van ‘sterke commerciële prestaties in groeisegmenten’. De waarde van nieuwe productie (VNB) steeg met 11% voor Insurance Europe, door hogere omzet in de meeste kanalen en producten en een gunstige productmix. Nederland Schade toonde een groei van 6% in bruto premie-inkomen, gedreven door premieverhogingen en volumegroei. De combined ratio over het eerste halfjaar was 91,2%, aan de onderkant van de richtlijn van 91%-93%.
CEO David Knibbe verklaart in een toelichting op de cijfers: “De sterke resultaten die we rapporteren laten zien dat we, ondanks een wereldwijd volatiel eerste halfjaar van 2025, onze strategie blijven waarmaken. Met deze resultaten leggen we een basis voor toekomstige groei. Het gegenereerd operationeel kapitaal steeg met 6% tot 1.020 miljoen euro in de eerste helft van 2025, vergeleken met 959 miljoen euro in de eerste helft van 2024, dankzij hogere OCG van Nederland Leven en aanhoudende groei van Insurance Europe en Nederland Schade, gedeeltelijk tenietgedaan door Bankieren vanwege lagere rentemarges, Japan en het segment Overig. Onze kapitaalpositie nam toe met een Solvency II ratio van 208%, of 205% op pro forma1,2 basis, ten opzichte van 194% ultimo 2024, als gevolg van gunstige marktomstandigheden, sterke autonome kapitaalgeneratie en een nieuwe langleven herverzekeringsovereenkomst.”
Hij vervolgt: “We zagen aanhoudend sterke commerciële resultaten, in alle markten. De waarde van nieuwe productie in Europa en Japan steeg met respectievelijk 11% en 25%. We zagen opnieuw sterke commerciële resultaten, in alle markten. De waarde van nieuwe productie in Europa en Japan steeg met respectievelijk 11% en 25%, wat de kracht van onze diverse activiteiten en toewijding aan onze klanten benadrukt. De klanttevredenheid bleef positief, vooral in internationale markten. We zijn nummer 1 op de ranglijst van Nederlandse makelaarstevredenheid. Verbeterde distributie en een grotere vraag zorgden voor een sterkere omzet in heel Europa, met name in Griekenland, Polen en Slowakije. NN Japan boekte een aanzienlijke omzetgroei door de introductie van een langetermijnspaarproduct. In Nederland behaalden de Niet-leven activiteiten een combined ratio van 91,2%. Onze pensioenbeheerder AZL bereikte een belangrijke mijlpaal door het eerste pensioenfonds over te zetten naar zijn nieuwe platform in overeenstemming met de nieuwe Nederlandse pensioenwetgeving. We verwachten dat meer klanten snel zullen volgen.”
AI
Vroege toepassing van AI legde volgens hem de basis voor meetbare resultaten. “We boeken aanzienlijke vooruitgang op weg naar ons doel om in 2028 50% van de nieuwe omzet te genereren uit digitale leads binnen Insurance Europe. In de eerste helft van 2025 bedroeg dit percentage 40%, tegenover 36% in 2024. Verder hebben we momenteel 191 AI use cases in productie, vergeleken met 148 cases eind 2024, waarbij alle business units sterke vooruitgang rapporteren.We blijven ons richten op onze klanten, mensen en onze bijdrage aan de samenleving. Naast het handhaven van de doelstellingen voor netto nuluitstoot bij beleggingen, eigen bedrijfsactiviteiten en het afsluiten van verzekeringen, hebben we onze toewijding aan het ondersteunen van een duurzamere economie en samenleving versterkt door in januari ons nieuwe Biodiversiteitsplan te publiceren en in april zowel ons Klimaatactieplan als ons Active Ownership Report bij te werken. De totale investeringen in klimaatoplossingen stegen tot EUR 14,3 miljard per 30 juni 2025. We zijn ook verheugd dat de betrokkenheid van onze medewerkers hoog blijft.”