In het eerste halfjaar van 2025 ontving de Fraudehelpdesk bijna 50% meer meldingen dan in dezelfde periode vorig jaar. Opvallend is de stijging in meldingen over misleidende verkooppraktijken, naast bekende fraudevormen als nep-helpdesks, valse (thuiswerk)vacatures en webwinkelfraude. Directeur Henriëtte Bongers pleit voor betere regelgeving, bijvoorbeeld een keurmerk voor klusbedrijven: “Juist in dit schemergebied tussen wanprestatie en oplichting kunnen we met regelgeving echt verschil maken.”
De Fraudehelpdesk registreerde in de eerste zes maanden van 2025 een stijging van het aantal meldingen met maar liefst 50% ten opzichte van 2024. Het aantal gedupeerden nam eveneens toe, terwijl de totale financiële schade vrijwel gelijk bleef. Ook bij misleiding zonder directe financiële gevolgen ervaren melders impact.
Een duidelijk groeiend probleem zijn de valse telefoontjes, waarbij mensen benaderd worden door nep-helpdesks. Vaak begint het met een geautomatiseerd bericht, waarna de ontvanger via een keuzemenu bij een zogenaamde medewerker terechtkomt. Hoewel veel mensen het gesprek voortijdig beëindigen, zijn er ook slachtoffers die gevoelige informatie of geld afstaan. Het totaal aantal meldingen van telefonische benadering nam toe met bijna 250%
Misleiding vermomd als dienstverlening
Naast de digitale fraudevormen ziet de Fraudehelpdesk een sterke toename in meldingen over misleidende verkoop. Hieronder vallen onder meer ‘verborgen’ abonnementen, bijvoorbeeld wanneer iemand denkt een goedkope tas aan te schaffen, maar ongewild vastzit aan een fitnessabonnement. En de misleidende telefoontjes over de aankoop van een veel te dure thuisbatterij.
Ook diensten van klusbedrijven met extreme tarieven vallen onder misleidende verkoop. Denk aan slotenmakers, dakdekkers of ongediertebestrijders die na een snelle zoekopdracht op internet bovenaan in de resultaten verschijnen. Vaak worden vooraf geen heldere prijsafspraken gemaakt, terwijl achteraf hoge bedragen worden gerekend, soms zelfs voor niet-uitgevoerde werkzaamheden. Deze werkwijze is moeilijk strafrechtelijk aan te pakken, maar vanwege de stelselmatigheid is het in veel gevallen wél aangiftewaardig.
Oproep tot actie: keurmerk en platforms
“De misleiding door sommige klusbedrijven speelt al jaren”, zegt Henriëtte Bongers. “Maar het aantal meldingen groeit. We moeten niet pas in actie komen als consumenten hun geld kwijt zijn. Dit is het soort structurele misstand waar je met duidelijke regelgeving en heldere informatievoorziening verschil kunt maken. Denk aan een eenduidig en landelijk erkend keurmerk, het voorkomen dat malafide bedrijven prominent in zoekresultaten verschijnen op online platforms en zoekmachines, een intensievere samenwerking van ketenpartners en meer voorlichting aan consumenten.”
Cijfers:
Totaal aantal 2024 tot 1/7 2025 tot 1/7 Meldingen 29.826 44.506 Financieel gedupeerden 4.338 6.679 Schadebedrag € 26.646.767 € 26.831.865
Melder benaderd via Telefoon 5.151 17.822 Social media 1.048 2.494 sms 12.145 12.975
Enkele fraudevormen uitgelicht:
Misleidende verkoop Meldingen 833 2.382 Gedupeerden 507 1.537 Schadebedrag € 626.871 € 1.290.898
Vacaturefraude Meldingen 186 3.112 Financieel gedupeerden 92 230 Schadebedrag € 821.386 € 1.522.346
Helpdeskfraude bancair (incl ‘PayPal’) Meldingen 1.381 4.570 Financieel gedupeerden 177 92 Schadebedrag € 4.355.911 € 1.504.192
Helpdeskfraude niet-bancair (incl ‘Bitvavo’) Meldingen 372 5.954 Financieel gedupeerden 16 117 Schadebedrag € 80.159 € 2.221.604
Webwinkels (valse) Meldingen 2.120 3.177 Financieel gedupeerden 1.689 2.613 Schadebedrag € 481.773 € 546.908
Verkoopplatforms (Marktplaats e.d.) Meldingen 618 731 Financieel gedupeerden 389 586 Schadebedrag € 336.309 € 350.394