Het International Maritime Bureau (IMB) van de ICC heeft bekend gemaakt dat het aantal incidenten met piraterij en gewapende overvallen op zee in het eerste kwartaal van 2025 wereldwijd is toegenomen , vooral door een piek in incidenten in de Straat van Singapore. In totaal werden 45 gevallen van piraterij en gewapende overvallen op schepen geregistreerd in de eerste drie maanden van 2025, een stijging van bijna 35% ten opzichte van dezelfde periode in 2024.
Het overgrote deel van de incidenten vond plaats terwijl het schip aan het varen was. In acht gevallen lag het schip voor anker en in de resterende twee aanvallen lag het schip afgemeerd. Van de gerapporteerde incidenten werden 37 schepen geënterd, vier gekaapt en vier schepen kregen te maken met een poging tot overval. De dreiging voor de veiligheid van de bemanning blijft hoog met 37 gegijzelde bemanningsleden, 13 ontvoerde, twee bedreigde en één gewonde medewerkers.
Toename van incidenten in Straat Singapore
Het eerste kwartaalrapport laat een piek zien in het aantal geregistreerde incidenten in de Straat van Singapore. Er werden 27 incidenten gemeld door schepen die deze wateren doorvoeren, vergeleken met zeven voor dezelfde periode in 2024.
Hoewel de meeste incidenten werden beschouwd als low-level opportunistische misdrijven, liepen bemannigsleden een groot risico: bij 14 incidenten werden vuurwapens gemeld. In geheel 2024 waren dat er wereldwijd 26 incidenten. Tien bemanningsleden werden gegijzeld in zes afzonderlijke incidenten, twee werden bedreigd en één raakte gewond. 92% van alle schepen die in de Straat van Singapore het doelwit waren, werden met succes geënterd, waaronder negen bulkcarriers en tankers van meer dan 100.000 ton draagvermogen.
Directeur Michael Howlett van het IMB verklaart: “De gerapporteerde toename van incidenten in de Straat van Singapore is zorgwekkend en benadrukt de dringende noodzaak om de veiligheid van zeevarenden die in deze wateren varen te beschermen. Het is essentieel om de veiligheid van deze vitale routes te waarborgen en alle noodzakelijke maatregelen moeten worden genomen om bemanningsleden te beschermen.”
Voorzichtigheid geboden in de Golf van Guinee
Hoewel het aantal gerapporteerde incidenten in de wateren van de Golf van Guinee en aangrenzende kuststaten het laagste is in bijna twintig jaar, maant het IMB tot voortdurende voorzichtigheid omdat bemanningsleden nog steeds gevaar lopen. Alle 13 gekidnapte bemanningsleden werden gemeld in deze wateren in twee afzonderlijke aanvallen – met een totaal van zes incidenten gemeld in het eerste kwartaal van het jaar. In maart kaapten piraten een bitumentanker ten zuidoosten van Santo Antonio, in Sao Tomé en Principe, waarbij ze 10 bemanningsleden ontvoerden. Verder werd een vissersboot ten zuiden van Accra, Ghana, werd geënterd door gewapende piraten die drie bemanningsleden ontvoerden.“Hoewel we blij zijn met de afname van het aantal incidenten, blijft de veiligheid van bemanningsleden in de Golf van Guinee in gevaar. Het is essentieel om een sterke regionale en internationale marine aanwezigheid te behouden om deze incidenten aan te pakken en de bescherming van zeevarenden te garanderen,” aldus Howlett.
Tussen 7 februari en 16 maart 2025 werden twee vissersschepen en een dhow, een traditioneel Arabisch zeilschip, gekaapt voor de kust van Somalië. Bij deze incidenten werden 26 bemanningsleden gegijzeld, wat aantoont dat Somalische piraten nog steeds capabel zijn. Volgens berichten zijn alle bemanningsleden en de schepen vrijgelaten.Het IMB adviseert schepen die deze wateren bevaren om voorzichtig te zijn en om strikt de laatste versie van de Best Management Practice (BMP) van de industrie te volgen