Aon: Profiteer van de huidige kopersmarkt om cyberweerbaarheid op te bouwen

 

De wereldwijde markt voor cyberaansprakelijkheid wordt gedomineerd door concurrentie en de capaciteit en prijsstelling blijven daardoor gunstig, aldus Aon. “Profiteren van de huidige kopersmarkt om duurzame cyberweerbaarheid op te bouwen is de sleutel tot succes.”Aon zegt dat de cyberaansprakelijkheids- en errors & omissionsmarkt (E&O) zijn bijna twee jaar durende gunstige kopersmarkt heeft voortgezet, ondanks het feit dat de wereldwijde cyberdreigingsomgeving volatiel blijft.

Volgens data van Aon zijn de gemiddelde Noord-Amerikaanse cyberpremies in de primaire markt in de eerste helft van dit jaar met 8% gedaald, vergeleken met een daling van 22% in dezelfde periode in 2023. Cyber en E&O-premies  daalden 5%  in Q2 2024 tegenover een daling van 18% procent in Q2 2023. De premies in EMEA zijn in dezelfde periode met 7,2% gedaald. Aon stelt dat de prijsstelling in 2025 zal afhangen van de frequentie en omvang van de gebeurtenissen in 2024. Als de schadeomvang aanzienlijk is, zou de premiestelling eerder in 2025 kunnen verharden, maar een zachte premiestelling zou de overhand kunnen hebben tot het einde van 2025 als de schades minder groot zijn.

Er verschijnen echter tekenen van prijsmatiging aan de horizon en kopers moeten profiteren van de huidige markt. “Wij raden aan om gespaard kapitaal te gebruiken om proactief te blijven en de cyberweerbaarheid van uw organisatie te versterken en de limieten van uw cyberaansprakelijkheid en E&O verzekeringsprogramma nu uit te breiden om u voor te bereiden op de toekomst,” aldus Aon.“We bevinden ons in een concurrerende omgeving tot het einde van het jaar en in 2025”, zegt Greg Sparacio, US Middle Leader in Aon’s Cyber Solutions Practice. “Veel zal afhangen van de claims die zijn ingediend voor systemische gebeurtenissen die zich in 2024 hebben voorgedaan, waaronder gebeurtenissen in de gezondheidszorg, CDK en CrowdStrike.”

In Noord-Amerika houden de kopersvriendelijke marktomstandigheden aan, gekenmerkt door gezonde concurrentie, overvloedige capaciteit en gevestigde verzekeraars die vernieuwingen willen behouden en mogelijk hun deelname willen uitbreiden, aldus Aon.  “Verzekeraars bleven op zoek naar verzekeringstechnische gegevens en best-in-class netwerkbeveiligingscontroles, maar verzekeraars zijn zich ook gaan richten op het begrijpen en waarborgen van best-in-class privacycontroles en -beleid.”Matt Chmel, chief broking officer voor Aon’s cyber solutions practice in Noord-Amerika, zei: “Gezien de hoeveelheid concurrentie in de VS, vooral met grotere programma’s in de ruimte voor hoge eigen risico’s en het middenmarktsegment, zien we druk van verzekeraars die hun boeken moeten laten groeien. Dat is een dynamiek die ingaat tegen sommige van de huidige schadetrends.”

In Europa, het Midden-Oosten en Afrika (EMEA) zegt Aon dat Q3 2024 naar verwachting verdere kopersvriendelijke marktresultaten zal opleveren, waarbij het merendeel van de besparingen afkomstig is van de layers met een hoog eigen risico en toegenomen primaire concurrentie. De makelaar zei dat naarmate de prijzen zachter worden, meer verzekerden ervoor kiezen om extra limieten te kopen, waarbij ze gegevens en analyses gebruiken om hun beslissingen te ondersteunen.“Er komen een aantal nieuwe verzekeraars op de markt, wat klanten meer opties en flexibiliteit biedt”, zegt Søren Stryger, chief cyber broking officer voor Aon in EMEA. “Vanuit een acceptatieperspectief zien we dat verzekeraars nog steeds hetzelfde niveau van risico-informatie eisen. Voor verlengingen en langetermijnklanten zijn de opties echter veel gunstiger.”

Aon benadrukte dat naarmate cyberrisico’s zich blijven ontwikkelen, bedrijven bruikbare inzichten en oplossingen nodig hebben om hun strategieën voor cyberrisico’s te versterken en duurzame cyberweerbaarheid op te bouwen. “Blootstellingen veranderen voortdurend. Je hebt misschien je cyberbeveiliging verbeterd, maar het is belangrijk om een deel van de premiebesparingen te gebruiken om te herinvesteren voor de lange termijn en duurzame cyberweerbaarheid op te bouwen”, zegt Pablo Constenla, head of cyber coverage and claims voor de EMEA-regio van Aon. “Dit is een kans om vooruit te denken en ervoor te zorgen dat je met de juiste partners, dekkingen en polisvoorwaarden werkt