Onderzoek Aon: Zestig procent van de werknemers van plan dit jaar van baan te veranderen

Uit het Human Capital Employee Sentiment Study 2025 van Aon blijkt dat maar liefst 60% van de werknemers al bezig is met een nieuwe baan en de komende 12 maanden mogelijk of zeker op zoek gaat naar een nieuwe baan. Bovendien toonden de ondervraagde werknemers een lage betrokkenheid bij het verbeteren van hun AI-vaardigheden, aangezien iets meer dan een derde van de werknemers wereldwijd zich gemotiveerd voelt om nieuwe vaardigheden te ontwikkelen om relevant te blijven als hen gevraagd wordt naar de nieuwe technologie.

Het wereldwijde onderzoek werd gehouden onder meer dan 9.000 werknemers in 23 regio’s, waaronder de VS, het Verenigd Koninkrijk, Brazilië en Australië. Uit het eerste onderzoek blijkt onder meer dat werknemers zich bezighouden met een ‘hustle reset’ terwijl ze opnieuw evalueren waar en hoeveel ze werken. Een meerderheid van de werknemers heeft hun oog heeft laten vallen op hun volgende stap en voelt zich niet gemotiveerd  om hun vaardigheden uit te breiden omdat ze prioriteit geven aan welzijn en balans tussen werk en privé.

Tegelijkertijd neemt de vraag naar flexibiliteit toe, aangezien werknemers voordelen om werk en privé in balans te houden – zoals duobanen of technologievrije uren – op de derde plaats zetten van meest gewaardeerde voordelen. Gen Z-werknemers beoordelen balansprogramma’s tussen werk en privé als hun op één na meest gewaardeerde voordeel, net na medische voordelen en vóór betaald verlof, loopbaanontwikkeling en pensioensparen.

“Alles bij elkaar illustreren deze resultaten dat werknemers over de hele wereld hun relatie met hun werkgever opnieuw evalueren en meer in het algemeen de ‘hustle-cultuur’ van burn-out en ‘always-on’-ethos die de afgelopen jaren de discussies over de toekomst van werk heeft bepaald – een fenomeen dat Aon de ‘Hustle Reset’ noemt.Het is een gangbare overtuiging dat de trends onder werknemers die zich voordeden tijdens de ‘Grote Ontslag’ van 2021 en 2022 voorbij zijn, maar onze onderzoeksresultaten laten een genuanceerder beeld zien van het werknemerslandschap”, zegt Lambos Lambrou, CEO Human Capital bij Aon. “Ondanks de afkoeling op de arbeidsmarkt zijn werknemers hun waarden en prioriteiten opnieuw aan het evalueren en geven ze bij het zoeken naar hun volgende stap de voorkeur aan werkgevers die hun leven buiten het werk ondersteunen.”

De onderzoeksresultaten van Aon tonen aan dat een sterke bedrijfscultuur werkgevers helpt om toptalent aan te trekken en te behouden tijdens de ‘Hustle Reset’. Naast concurrerende salarissen en secundaire arbeidsvoorwaarden zoeken werknemers bij het kiezen van een nieuwe functie vooral naar bedrijven die worden beschouwd als “een leuke plek om te werken” en “die sterk aansluiten bij persoonlijke waarden”.

Andere trends die naar voren komen in Aon’s 2025 Employee Sentiment Study zijn onder andere:

  • Directies en werknemerws hebben verschillende AI-verwachtingen:

22% van de oprichters en C-suite executives gelooft dat AI banen in hun vakgebied aanzienlijk zal vervangen, terwijl slechts 11% van de werknemers op instapniveau hetzelfde denkt. Werknemers op instapniveau hebben 64% meer kans om niet zeker te zijn van de impact die AI zal hebben op hun functie en 31% minder kans om te denken dat het nieuwe kansen zal creëren waarvoor nieuwe vaardigheden in hun vakgebied nodig zijn.

  • Hybride werknemers voelen zich het meest gewaardeerd: Hybride werknemers voelen zich het meest gewaardeerd door hun bedrijf. Werknemers die volledig op afstand werken hebben 52% meer kans om zich ondergewaardeerd te voelen en werknemers die op kantoor werken hebben 10% meer kans om zich ondergewaardeerd te voelen.

 

  • Money Talks in the Talent War:

47% van de werknemers noemde een beter dan gemiddeld salaris en zinvolle secundaire arbeidsvoorwaarden als belangrijkste factor bij hun keuze voor een werkgever, maar ook cultuur is een belangrijke factor. Als je dit in overweging neemt, wordt het nog belangrijker voor bedrijven om gegevens en analyses te gebruiken om salarissen en secundaire arbeidsvoorwaarden te vergelijken met marktstandaarden, zodat ze concurrerend blijven. Aon ondersteunt dit proces met haar Radford McLagan Compensation Database, die bruikbare inzichten biedt in markttrends en totale beloningsstrategieën om bedrijven te helpen toptalent aan te trekken en te behouden.

  • Te veel werkgevers slagen er niet in om in te spelen op verschillende behoeften:

72% van de werknemers gaf aan dat personalisering van secundaire arbeidsvoorwaarden belangrijk voor hen was, maar slechts 41% van de werknemers heeft momenteel een op keuze gebaseerd systeem van secundaire arbeidsvoorwaarden.

  • Ineffectieve communicatie belemmert het gebruik van secundaire arbeidsvoorwaarden door werknemers:

Het onderzoek legt essentiële hiaten bloot in de communicatie tussen werkgevers en hun mensen. Zelfs voor veel voorkomende secundaire arbeidsvoorwaarden, zoals levens- en arbeidsongeschiktheidsverzekeringen, laten onze resultaten zien dat slechts 38% van de werknemers die levens- en arbeidsongeschiktheidsverzekeringen belangrijk vinden, denkt dat ze er toegang toe hebben.

“De resultaten van onze eerste Human Capital Employee Sentiment Study laten zien dat de verwachtingen van werknemers aan het verschuiven zijn en dat de strijd om talent nog lang niet gestreden is. Werkgevers voelen meer druk dan ooit om een superieure ervaring te bieden die sterk talent behoudt,” zegt Lisa Stevens, Chief Administrative Officer voor Aon. “Ons bedrijf staat klaar om leiders te helpen beslissingen te nemen die de naald verplaatsen en loyaliteit bevorderen te midden van de ‘Hustle Reset’, door een omgeving te creëren waarin werknemers kunnen gedijen