Uit het nieuwste rapport van Pleo, De kracht van betere bedrijfsbeslisAlle berichtensingen, blijkt dat bedrijven op een kantelpunt staan als het gaat om besluitvorming. Nederlandse organisaties melden een toename van 39% in het aantal strategische beslissingen in de afgelopen 12 maanden. Toch groeit het vertrouwen in de eigen besluitvorming niet evenredig mee. Dat blijkt uit meldingen van besluiteloosheid en zelfs slaapproblemen. De bevindingen laten zien dat zonder meer structuur en eenvoudigere processen, meer beslissingen niet automatisch tot betere resultaten leiden.
Minder vertrouwen en onevenredige verantwoordelijkheden
Volgens het onderzoek staan Nederlandse werknemers gemiddeld in 58,1% van de gevallen volledig achter hun zakelijke beslissingen. Voor bijna de helft van de werknemers (49%) heeft een gebrek aan tijd een negatieve invloed op hun vertrouwen in besluitvorming. Andere factoren die negatieve invloed hebben zijn een beperkte context (45%), zoals onvolledige input van teams of andere stakeholders, en een overdaad aan vergaderingen (41%). In de praktijk verkort tijdsdruk de stappen die nodig zijn om goed te kunnen beslissen. Tegelijkertijd zegt 41% van de respondenten dat ze gevraagd worden beslissingen te nemen die eigenlijk boven hun functie- of salarisniveau liggen.
Besluiteloosheid
De combinatie van meer beslissingen, hoge tijdsdruk en beperkte context draagt bij aan besluiteloosheid. Deze besluitvormingsverlamming is een toestand waarin het aantal én het belang van de keuzes in de weg staan. In het afgelopen jaar ervoer 40% van de respondenten besluiteloosheid, waarbij ruim een kwart (26%) ook slechter sliep. Deze bevindingen zijn hetzelfde in verschillende functies en sectoren.
“Als partner van meer dan 40.000 Europese bedrijven hebben we de uitdagingen van de afgelopen vijf jaar van dichtbij meegemaakt. We zien dat organisaties zich in een complexe situatie bevinden. Terwijl complexiteit en ambities toenemen, daalt het vertrouwen van werknemers en stijgt hun stressniveau. Het gevolg is dat besluitvorming vaak onvolledig, onzeker of simpelweg uitblijft,” aldus Søren Westh Lonning, Chief Financial Officer van Pleo. “Het gebrek aan context en input vanuit andere teams en stakeholders dat blijkt uit het onderzoek is iets dat bedrijven direct kunnen aanpakken. Door medewerkers te ondersteunen met datagedreven financiële en AI-tools die hen helpen betere beslissingen te nemen, kunnen organisaties handelen op basis van inzicht, niet achteraf.”











