Zego stapt uit Britse B2B-markt en snijdt verder in personeel

Motor insurtech Zego heeft zich uit de Britse B2B-markt teruggetrokken om de winstgevendheid te verhogen. Als gevolg daarvan heeft het bedrijf ook het personeelsbestand ingekrompen. “Met deze veranderingen hebben we vertrouwen in onze positionering om duurzame groei te stimuleren in 2024 en daarna’, aldus de insurtech “Als onderdeel van onze strategie om ons te richten op duurzame groei, hebben we besloten om de B2B-activiteiten te verlaten. Ondanks het bereiken van omzetgroei voldeed dit segment niet aan onze prestatieverwachtingen”, licht Zego toe.

“Deze beslissing is in lijn met onze langetermijnstrategie om prioriteit te geven aan gebieden met een sterk potentieel voor winstgevendheid. De B2B business profiteerde niet van onze telematica propositie, die centraal staat in Zego’s strategie om beter te presteren dan de markt “Door gebruik te maken van realtime informatie om risico’s nauwkeurig in te schatten, is onze telematica-capaciteit een belangrijke onderscheidende factor en cruciaal voor ons succes.”

Zego, dat de bezorgers van onder meer Deliveroo, Uber Eats en Just Eats  verzekert, rapporteert dat de bruto geschreven premie (GWP) daalde naar £121,9 miljoen op jaarbasis, een daling ten opzichte van £137,6 miljoen, als gevolg van het feit dat de insurtech een “bewuste inspanning heeft geleverd om selectiever te zijn met betrekking tot de geaccepteerde polissen”. De verliezen voor belastingen werden vorig jaar echter teruggebracht tot £32,6 miljoen, tegenover £59,9 miljoen vorig jaar.Het bedrijf rapporteerde ook een stijging van de netto-omzet van £16,3 miljoen, tegenover £11,5 miljoen in 2022, wat de insurtech deels toeschrijft aan de verbetering van de verzekeringstechnische prestaties. In februari 2024 verliet Zego’s medeoprichter Harry Franks het bedrijf om persoonlijke redenen.

Strategiewijziging

Ook zouden nieuwe producten worden uitgerold in de premiesegmenten van particuliere verzekeringen voor nieuwe bestuurders tegen het einde van 2024 en in het begin van 2025. “We hebben de B2B-productlijn afgestoten om ons te concentreren op het bedienen van individuele bestuurders. De strategie van ons bedrijf is gericht op het gebruik van eigen telematicatechnologie als verzekeringsvoordeel, waardoor we ons de komende jaren kunnen positioneren voor duurzame en winstgevende groei.”

Vorig jaar verlegde Zego de focus naar zijn B2C-aanbod om sneller winstgevend te worden, maar dit leidde ook tot enkele ontslagen in het B2B-segment in het derde kwartaal van (Q3) 2023.Momenteel telt het bedrijf 348 medewerkers, wat een lichte daling is ten opzichte van het gemiddelde van 360 medewerkers in 2023, maar een stijging ten opzichte van het aantal van 314 in 2022.In juli 2022 liet de insurtech 17% van zijn personeel gaan op verschillende afdelingen, waarbij de chief executive Sten Saar uitlegde dat het “niet langer personeelsreducties kon vermijden”.

De insurtech voegt  echter aan toe dat het “actief” op zoek was naar medewerkers die de waarden van het bedrijf delen en naleven.“Met deze veranderingen hebben we vertrouwen in onze positionering om duurzame groei te stimuleren in 2024 en daarna,”