Makelaars ‘gefrustreerd’ over gebrek aan vaardigheden ondanks stijgende  lonen

Terwijl de verzekeringssalarissen blijven stijgen, zijn er werkgevers in de Britse brokingsector die ‘gefrustreerd’ raken dat sommige nieuwe mensen die ze aannemen niet voldoen aan de standaard die van hen wordt verwacht. “We drijven de lonen op en krijgen geen betere, competente mensen”, zegt  Crescens George, directeur van Wiser Academy in Insurance Times.”.De opmerkingen van George kwamen nadat cijfers van vacaturesite Reed in januari 2024 liet zien dat de verzekeringssalarissen in 2023 sneller stegen dan de inflatie. Uit deze gegevens bleek dat de verzekeringssalarissen in de loop van het jaar met 4,7% stegen, hoger dan de 4% inflatie in het VK.

Uit het onderzoek Broker Barometer 2022  bleek dat in het Verenigd Koninkrijk 53% van de respondenten al vier maanden of langer een vacature open had staan. George zegt dat hij momenteel ziet dat sommige vacatures in de sector die meer ervaring vereisen zo’n vier tot vijf maanden open blijven staan,  iets wat volgens hem een ‘echt groot probleem’ is en ertoe heeft bijgedragen dat de arbeidsmarkt scheef is in termen van lonen terwijl bedrijven proberen functies in te vullen. “Mensen realiseren zich niet dat we eigenlijk onszelf opeten,” voegt eraan toe. “Ik neem van jou, jij neemt van iemand anders – je bent gewoon talent aan het rouleren. En in dat proces trekken we de arbeidsmarkt scheef in de zin dat we de lonen opdrijven. We  krijgen er geen betere, competente mensen door. Het is dus eerder een kandidaatgedreven markt dan een werkgeversgedreven markt.”

 Frustraties van makelaars

Wat makelaars betreft, merkt George dat deze wervingssituatie zich voordoet wanneer ze mensen proberen binnen te halen om verzekeringen te verkopen en nieuwe klanten aan te trekken. “Ze gaan dus van de ene makelaar naar de andere met een heel hoog salaris, maar vullen dat  iet noodzakelijk aan met de vaardigheden en competenties die dat soort salaris vereist. En de werkgever, de opdrachtgever van de makelaar, de directeur of de directeuren, raken absoluut gefrustreerd.”

 

Richard Beaven, managing director van makelaar Academy Insurance, voegt eraan toe dat het verhogen van het salaris belangrijk is om talent aan te trekken, maar hij erkent dat het moeilijk kan zijn voor de sector om ‘goede mensen’ te vinden. “We vergelijken al onze mensen nu regelmatig met zowel verzekerings- als niet-verzekeringsbanen om er zeker van te zijn dat we concurrerend zijn. Ja, de [salarissen] stijgen, ja het is moeilijker om goede mensen te vinden. En voor een deel ben ik het ermee eens dat er mensen op de markt zijn met hoge verwachtingen die ze niet waarmaken

Jong talent

George is van mening dat een deel van het probleem met betrekking tot de vaardigheidskloof was dat ‘ouderwetse trucjes in de huidige tijd niet meer voldoen’. “Sinds de Covid-19 pandemie zijn er veel technologische trends ontstaan en geëscaleerd in de sector. Hieronder valt kunstmatige intelligentie (AI), waarbij grote taalmodellen zoals ChatGPT de interesse van veel marktdeelnemers hebben gewekt. Het gebruik van sociale media is ook in opkomst om producten te promoten. Sommige [mensen] zitten nog steeds vastgeroest in de ouderwetse belmethoden, waarbij ze de gouden gids raadplegen en kiezen voor face-to-face, puur traditioneel netwerken, terwijl je [in plaats daarvan] moderne technieken kunt inzetten om ervoor te zorgen dat de klant de telefoon pakt om je te bellen.”

 

Nu de verzekeringssector steeds moderner en technologischer wordt, hebben makelaars de keuze om meer jong talent binnen te halen dat enthousiast is over dit soort technologische vooruitgang en hen op te leiden. Het aantrekken van talent naar de verzekeringssector is echter een zorg voor bedrijven, waarbij de meerderheid van de verzekeringsprofessionals lijkt te erkennen dat ze in hun huidige carrière terecht zijn gekomen in plaats van te kiezen voor een functie in de sector.

Om dit perspectief te benadrukken, bleek uit een enquête van het Chartered Insurance Institute van april 2023 dat 60% van de jonge talenten de verzekeringssector ‘saai’vond en dat slechts 30% de sector als carrière zou overwegen. “Op de een of andere manier moeten we dat verhaal veranderen, zodat mensen zien wanneer ze van de universiteit komen dat verzekeren een geweldige carrière biedt”, zegt Martyn Mathews, managing director van SSP Broker.“ Het is dus een stukje educatie dat helemaal aan het begin begint, zodat mensen enthousiast worden over verzekeringen.”

 

George vond dat verzekeraars op de goede weg waren om dit te doen – hij heeft veel campagnes van hen gezien om nieuw talent aan te trekken.Maar wat de makelaarskant betreft, waren er volgens hem weliswaar een aantal “echt vooruitstrevende makelaars”, maar meer kleine tot middelgrote makelaars “die nog steeds in een zeer traag tempo frisse startende carrières omarmen”. George vervolgt: “Degenen die nog niet vooruitstrevend zijn, hebben nog steeds die mentaliteit van de oude school. Sommige makelaars staan niet open voor verandering, ze willen niet experimenteren.”