Britse toezichthouder FCA richt focus op thuiswerken, diversiteit en inclusie

De Britse toezichthouder voor de financiële sector Financial Conduct Authority (FCA) heeft gezegd dat ze in de gaten houdt hoe bedrijven omgaan met diversiteit en inclusie, alsmede met de risico’s van thuiswerken.

In een toespraak voor de Investment Association zei Sheldon Mills, executive director for consumers and competition at the FCA, dat diversiteit en incusie een belangrijke prioriteit is voor de toezichthouder, die actie zal ondernemen om de standaardnormen te verhogen. Hij gaf ook aan dat de toezichthouder in de gaten houdt hoe bedrijven omgaan met de risico’s van hybride werken, aangezien een groeiend aantal bedrijven hun werknemers toestaat flexibeler en meer vanuit huis te werken.

Mills zei de voordelen van hybride werken te onderkennen, waaronder het welzijn en de productiviteit van het personeel, maar waarschuwde dat het ook kan leiden tot isolement, minder mogelijkheden om zich uit te spreken en een gebrek aan controle en toezicht

“Tijdens de pandemie hebben we gezien dat de directies zich directer en opener met de mensen in hun bedrijf bezighouden. Dit is een belangrijke winst die we niet mogen verliezen. Maar er moet over worden nagedacht en zorg aan worden besteed om het op een hybride werkplek te houden. Dit is nog belangrijker als we denken aan een werkplek waar mensen zich kunnen uitspreken en zich opgenomen voelen,” aldus Mills.”Via ons scala aan toezichtinstrumenten zullen we in de gaten houden hoe bedrijven zich blijven aanpassen aan ‘het nieuwe normaal’. We willen er zeker van zijn dat directeuren de risico’s die ontstaan onderkennen en beperken”, voegde hij eraan toe.

Volgens Mills moeten bedrijven een evenwicht vinden dat goed is voor zowel hun personeel als hun organisatie. “Nieuwkomers en jongere medewerkers hebben wellicht meer tijd op kantoor nodig – en geven daar wellicht ook de voorkeur aan – om zich het bedrijf en de cultuur eigen te maken en om ervoor te zorgen dat het doel en de waarden van het bedrijf worden bijgebracht. En inderdaad, wij profiteren allemaal van de mogelijkheid om met onze collega’s samen te werken”, aldus  Mills. “Een goed evenwicht is essentieel om vertrouwen op te bouwen en ervoor te zorgen dat uw mensen zich gewaardeerd en gesteund voelen. En dat ze kunnen bijdragen aan het opbouwen van een gezonde en duurzame cultuur.”

Mills voegt eraan toe dat diversiteit en inclusie van cruciaal belang zijn voor de FCA. “Bedrijven die divers en inclusief zijn, leveren betere resultaten voor aandeelhouders, consumenten en markten… bedrijven moeten zich aanpassen aan de veranderende verwachtingen van klanten, werknemers, aandeelhouders en andere belanghebbenden.” Diversiteit gaat niet alleen over ras, geslacht en sociale achtergrond, benadrukte hij. “Bedrijven moeten ook nadenken over handicaps, seksuele geaardheid en andere dimensies van diversiteit. De loonkloof tussen mannen en vrouwen blijft groot. Vrouwen zijn ondervertegenwoordigd in senior functies, terwijl uit een recent rapport blijkt dat minder dan 1% van de vermogensbeheerders zwart is. En uit een onderzoek uit 2017 bleek dat 38% van de vermogensbeheerders naar onafhankelijke scholen ging. Dat is tegen 7% van de Britse bevolking als geheel,” voegde hij eraan toe.

Weinig of geen organisaties zitten helemaal bovenop diversiteit, zei Mills in zijn  toespraak. Met name de sector beleggingsbeheer loopt achter in vergelijking met sommige andere sectoren. In juli publiceerde de FCA een discussienota over diversiteit en inclusie, die volgend jaar zal uitmonden in een raadpleging over regels en richtlijnen. De toezichthouder zal volgens hem  ook ‘in toenemende mate vragen over diversiteit en

“Wij willen dat leiders de bedrijfscultuur onder de loep nemen en zich afvragen hoe zij kunnen zorgen voor meer diversiteit in de volgende generatie directeuren en topmanagement en hoe zij een cultuur van inclusie kunnen bevorderen waarin gebruik wordt gemaakt van uiteenlopende visies. Het verzamelen van diversiteitsgegevens is hierbij essentieel, maar het is slechts het begin van het verbeteren van de vertegenwoordiging. Wij verwachten van bedrijven dat zij gegevens verzamelen, deze met belangstelling actief volgen en waar nodig doortastende maatregelen nemen”, zei hij.

“Bedrijven met gezonde culturen – culturen die doelgericht en veilig zijn – kunnen positieve resultaten boeken voor klanten, werknemers en aandeelhouders, en ook voor de maatschappij en het milieu. Dat betekent dat directies en Raden van Bestuur  veel aandacht aan de bedrijfscultuur moeten besteden, deze begrijpen, beoordelen en actie ondernemen”, zo besluit Mills