Solo-ongevallen oorzaak een op de drie fietsdoden en bijna helft zwaargewonden

Vorig jaar was in Duitsland een op de drie omgekomen fietsers en bijna een op de twee zwaargewonden betrokken bij zogenaamde solo-ongevallen zonder andere partijen. Het risico is vooral hoog tussen december en februari. Dat blijkt uit een onderzoek van de Duitse vereniging voor ongevallenonderzoek (Unfallforschung der Versicherer UDV) samen met de Duitse verzekeringssector. “Veilige fietspaden en anticiperend rijden voorkomen ongelukken”, zegt UDV-directeur Kirstin Zeidler.

Bij bijna 27.400 fietsongevallen zonder andere betrokkenen raakten er ongeveer 6.400 ernstig gewond en 147 dodelijk. Zelfs als ernstige enkelvoudige ongevallen overheersen, hebben botsingen tussen een fiets en een auto aanzienlijk ernstigere en, in de ergste gevallen, fatale gevolgen (2023: 5.112 ernstig gewonden en 178 doden). “Fietsongevallen met één voertuig zijn de afgelopen 15 jaar meer dan verdubbeld en het aantal niet-gerapporteerde gevallen is hoog,” zegt Zeidler. Fietsen wordt steeds populairder, ook steeds meer onder oudere mensen: “Vroeger was één op de zeven mensen die betrokken waren bij een eenzijdig ongeval ouder dan 66, nu is dat één op de vijf.  Senioren reageren trager, verliezen sneller hun evenwicht en zijn kwetsbaarder dan jongere mensen.”

Weersomstandigheden en infrastructuur bevorderen ongelukken

Volgens de politie wordt ruim een derde van alle ongevallen met één voertuig ook veroorzaakt door slechte infrastructuur; de slachtoffers van ongevallen zien dit zelf als de belangrijkste oorzaak. Vooral stoepranden en tramrails maken het fietsers moeilijk. Paaltjes, masten en borden spelen zelden een rol. Volgens de slachtoffers vinden de meeste valpartijen plaats tussen december en februari. Natte omstandigheden, ijs, sneeuw en gebladerte zijn bijzonder gevaarlijk.

Rijstijl is cruciaal

Bijna twee derde van de betrokken fietsers geeft toe dat hun rijstijl ook heeft geleid tot het ongeval. Volgens de politie reed bijna een op de drie mensen die alleen al bij een ongeval betrokken waren, te snel voor de situatie. Hard remmen en onoplettendheid zijn ook belangrijke oorzaken van ongevallen. Volgens het onderzoek was alcohol betrokken bij elk 25e solo-ongeluk en bij elk zesde ongeluk dat door de politie werd geregistreerd.

Opvallend is dat alle leeftijdsgroepen vaker ernstig gewond raken bij solo-ongevallen met elektrische fietsen dan met niet-gemotoriseerde fietsen. Zeidler: “Elektrische fietsen zijn niet per definitie gevaarlijker dan gewone fietsen. Ze zijn echter wel zwaarder, accelereren sneller en zijn daarom niet gemakkelijk te besturen.”

Veilige fietsinfrastructuur, voorzichtig rijden

Goede fietspaden zijn cruciaal voor minder ongelukken. Lokale overheden hebben de plicht om ze te onderhouden en te ontdoen van bladeren en sneeuw. “Steden moeten stoepranden verwijderen bij kruisingen en voldoende afstand creëren tot tramsporen – indien nodig door parkeerplaatsen op te geven of speciale fietspaden aan te leggen in het aangrenzende netwerk,” zegt Zeidler.

“Fietsers moeten in het koude seizoen extra voorzichtig en oplettend rijden, ervoor zorgen dat hun fiets verlichting heeft en een helm dragen. “Het is bewezen dat helmen levensbedreigend hoofdletsel verminderen. Als je een nieuwe fiets koopt, is ABS aan te raden, vooral voor elektrische fietsen. Rijopleiding is ook een goed idee. Alcohol verhoogt het risico op ongelukken aanzienlijk en is ook taboe op de fiets.”