Dé Letselschadehulpdienst, het vorig jaar oktober geïnitieerde initiatief van inTrust Nederland (Cunningham Lindsey) en MetZorg (Raasveld Expertise) dat in een vroeg stadium praktische hulp, voorzieningen/diensten en ondersteuning biedt aan letselschadeslachtoffers na een ongeval, wordt inmiddels door meerdere verzekeraars en andere partijen in de letselbranche omarmd. Verzekeraar InShared/Hema Verzekeringen maakt vanaf het begin gebruik van de dienstverlening van Dé Letselschadehulpdienst. Daarna volgden onder meer ZLM en Generali. Ook belangenbehartigers en Rechtsbijstandsverzekeraars (o.a. ARAG en SRK) doen intussen mee.
Bovendien wordt de dienstverlening van LSHD ingezet bij een recent ongeval, waarbij meerdere slachtoffers te betreuren zijn. “Het mooie is dat wij in deze kwestie echt kunnen doen wat wij met de oprichting van Dé LSHD beoogden; direct na een ongeval eerst hulp in natura verlenen en secundair de financiële schade in kaart brengen en af te wikkelen. De reacties van betrokken stakeholders (verzekeraars, belangenbehartigers en slachtoffers) zijn uitermate positief” aldus Dé Letselschadehulpdienst.
Vliegende start
“Na 12 maanden actief te zijn, kunnen we stellen dat het een vliegende start is geweest. Binnen een jaar van start-up naar een bekende partij in de markt. We kijken dan ook tevreden terug op het eerste LSHD-levensjaar”, aldus de initiatiefnemers, volgens wie vanaf de start de reacties op het initiatief positief zijn geweest. Martin de Haan, general manager Cunningham Lindsey Personenschade: “De opdrachten kwamen vlot binnen, o.a. doordat een verzekeraar als InShared direct wilde proefdraaien met het concept. In de maanden daaropvolgend zijn steeds meer partijen aangehaakt waardoor nu een samenwerking met een tiental (WAM) verzekeraars is ontstaan. Ook belangenbehartigers en rechtsbijstandsverzekeraars weten voor losse opdrachten de weg goed te vinden naar Dé Letselschadehulpdienst. Er lopen momenteel diverse pilots en andere partijen staan op het punt van beginnen. De frequentie van het aantal opdrachten neemt dan ook sterk toe. Het bewijst dat steeds meer marktpartijen bezig zijn met (nadenken over) herstelgerichte dienstverlening in de letselschaderegeling.”
Inmiddels heeft LSHD het team van hulpcoördinatoren per 1 oktober jl. verder uitgebreid naar 19: 15 buitendienstmedewerkers en vier in de binnendienst. “Hierdoor kunnen we ervoor zorgen dat binnen één werkdag de hulpbehoefte wordt geïnventariseerd én er direct providers worden ingeschakeld”, aldus De Haan, volgens wie de LSHD eind dit jaar de balans opmaakt en de bevindingen vervat in een rapport met trends, ervaringen en statistieken: Welke hulp regelen zij het vaakst? Wat kost het? Hoe is het met de klanttevredenheid gesteld? Wat gebeurt er met de schadelast? Alle partijen waar zij op dit moment al mee samenwerken, worden hierover geïnformeerd.