Het terugroepregister van de Duitse RDW, het Kraftfahrtbundesamt KBA, schiet ernstig tekort, vinden Duitse consumentenorganisaties. Autokopers en –bezitters zouden per automodel moeten kunnen achterhalen hoe vaak en waarom er een terugroepactie voor is geweest. Het aantal terugroepacties is in de afgelopen jaren enorm toegenomen, maar de informatie hierover bij de KBA is er niet overzichtelijker op geworden, vinden Duitse consumentenorganisaties. Volgens hen moet ook de ernst van het gebrek duidelijker worden vermeld en moet er een moderne tool of databank komen, waarmee de informatie gebruiksvriendelijk mee op te halen is, meldt de Duits krant Die Welt.
Net als in Nederland kent de Duitse RDW een recallregister waarin op merk en model is te achterhalen of er een terugroepactie is geweest voor een bepaalde auto. Aantallen of details over de oorzaak worden echter niet openbaar gemaakt. Vooral de Takata airbagaffaire en het dieselschandaal bij Volkswagen hebben de afgelopen jaren tot een toename van het aantal recalls geleid. Doordat steeds meer modellen op hetzelfde platform staan, geldt een recall voor steeds grotere aantallen auto’s.” In het terugroepregister moeten consumenten ook informatie kunnen vinden over de ernst van een gebrek. Bijvoorbeeld of het alleen effect heeft op het brandstofverbruik of dat de veiligheid van de inzittenden gevaar loopt. Verder zou de KBA een voorbeeld moeten nemen aan de Amerikaanse NHTSA. Deze overheidsdienst biedt autobezitters de mogelijkheid om aan de hand van een chassisnummer te controleren of een voertuig betrokken is bij een recall en of deze ook daadwerkelijk is uitgevoerd.”, aldus de consumentenorganisaties
Bron Automotive