Coronacrisis leidt in VS tot explosieve toename op google naar zoekterm ‘How to set fire’

In de Verenigde Staten heeft de Coronacrisis geleid tot een opvallende explosieve toename op google in het gebruik van de  zoekterm ‘How to set fire’. Zo blijkt dat uit de door Google verzamelde zoektermgegevens  dat het aantal Amerikanen  dat op zoek is gegaan naar informatie over hoe ze een brand kunnen stichte in één week tijd met 125% is toegenomen. Volgens deskundigen is dit een indicatie dat sommige mensen voornemens  zouden kunnen zijn om verzekeringsfraude te plegen.

 De Coronacris heeft in de VS geleid tot een enorme toename van het aantal ontslagen. Naar verluid is minimaal 10% van de werkende Amerikanen zijn of haar baan kwijt geraakt en dreigen ook veel bedrijven door de gedwongen tijdelijke bedrijfssluitingen in de financiële problemen te komen. Dit zorgt voor veel economische problemen en mensen kijken naar de mogelijkheden om hun huis of bedrijf te redden of vragen ze af of ze hun auto echt nodig hebben.

“Een klein percentage van de consumenten overweegt wellicht dat brandstichting een kans is om hun financiële problemen op te lossen”, zegt Matthew Smith, Executive Director bij de Coalition Against Insurance Fraud  tegen de Washington Examiner. “Tijdens de grote recessie zagen we al een piek in het aantal schadeclaims te zien met betrekking tot branden in huizen, bedrijven of auto’s. Niemand heeft ‘de perfecte glazen bol’ en kan in de toekomst kijken , maar dit is een indicatie  dat eenzelfde situatie kan ontstaan door toedoen van COVID-19.”


Smith beschrijft een scenario  waarin consumenten of bedrijfseigenaren zich in het nauw gedreven voelen en hun spaargeld denken te verliezen als ze niet aan hun financiële verplichtingen. Bijvoorbeeld doordat  ze hun baan zijn kwijtgeraakt of  omdat de vraag van klanten is vertraagd. “Dan wordt er gekeken naar hun verzekeringspolis en kan er besloten worden om hun huis of auto  in brand te stichten om vervolgens met de schadevergoeding  hun financiële problemen te verlichten.  Verzekeraars  zijn uiteraard bekend met de verhoogde kans op verzekeringsfraude in tijden zoals deze , al zijn risicodeskundigen van mening dat het nog te vroeg is om hierover uitspraken te doen.’

Er was volgens hem een vergelijkbaar situatie in de periode 2007 tot 2009 , toen er ‘goddeloze bedragen aan verzekeringsfraude’ werden geclaimd als gevolg van de economische recessie. Er was een verhoging van het aantal gevallen van brandstichting  met betrekking tot auto’s en voertuigen die als gestolen werden opgegeven en gevallen waarvan de eigenaar een rol speelde in de verdwijning van de auto.


Bron: Washington Examiner