Bijna de helft (45%) van de automobilisten heeft wel eens een reparatie of onderhoud aan een auto zelf uitgevoerd om geld uit te sparen, waarna ze vervolgens professionele hulp nodig hadden om een en ander te repareren. De gemiddelde fout kost automobilisten 803 pond, waarbij die in het noordoosten met 1.050 pond het meest moeten betalen. Analyse van de afgelopen tien jaar laat een verschuiving zien in doe-het-zelf-reparaties: de meerderheid (97%) repareert of onderhoudt zijn auto nu zelf, vergeleken met 75% van de automobilisten tien jaar geleden
Volgens het onderzoek van Aviva zeggen mensen in het noordoosten van het land dat ze met gemiddeld £1.050 het meest hebben betaald om een zelf of door een beunhaas uitgevoerde reparatie of onderhoud te laten repareren – meer dan het dubbele van mensen in Wales die zeggen dat ze met £478 het minst hebben betaald. De drie meest voorkomende – en dure – fouten zijn het controleren en bijvullen van vloeistoffen (22%), het vervangen van de accu (21%) en het vervangen van een kapot onderdeel in het interieur zoals een deurklink of veiligheidsgordel (20%).
Als we naar het type voertuig kijken, blijkt uit de gegevens dat de meeste eigenaren van hybride en elektrische auto’s het afgelopen jaar zelf een reparatie of onderhoudsbeurt hebben uitgevoerd, respectievelijk 97% en 96%. Bezitters van hybride auto’s geven toe dat ze £998 hebben betaald om een fout te herstellen, terwijl bezitters van elektrische auto’s zeggen dat ze met £1.279 het meest hebben betaald.Als we de gegevens nader bekijken, zien we dat de meerderheid van de automobilisten (97%) hun auto nu zelf repareert of onderhoudt, vergeleken met driekwart (75%) 10 jaar geleden, wat duidt op een verschuiving in het consumentengedrag als het gaat om autobezit.
Deze verschuiving kan worden verklaard doordat automobilisten meer toegang hebben tot informatiebronnen, waarbij bijna de helft (47%) zich zelfverzekerd voelt over het zelf repareren van hun auto. In feite wendt iets meer dan de helft (51%) zich tot platforms voor het delen van video’s voor reparatie- en onderhoudstips, gevolgd door websites en blogs (32%) en sociale media (19%). Ondanks het feit dat ze dure fouten maken, zegt de meerderheid (80%) van de automobilisten waarschijnlijk door te gaan met het uitvoeren van autoreparaties of onderhoud3.
Hazel Johnson, Director of Motor Claims bij Aviva, licht toe: “Uit onze gegevens blijkt dat de meerderheid van de automobilisten heeft geprobeerd om hun auto zelf te repareren of te onderhouden, wat deels te wijten kan zijn aan de vele adviezen die binnen handbereik beschikbaar zijn, maar ook aan de wens om kosten te besparen. Hoewel automobilisten begrijpelijkerwijs proberen geld te besparen, kan het verkeerd repareren of onderhouden van je auto een kostbare fout zijn – vooral als je sterk afhankelijk bent van je auto. Als je ooit twijfelt, is het altijd het beste om professionele hulp te zoeken om te voorkomen dat je mogelijk honderden ponden moet betalen om een fout gelopen doe-het-zelf-reparatie te corrigeren.”