Verlaging naar 30 km/uur in Amsterdam verbetert verkeersveiligheid en eerlijke bereikbaarheid

De invoering van een maximumsnelheid van 30 km/uur in Amsterdam heeft positieve effecten op zowel de verkeersveiligheid als de bereikbaarheid van werkplekken met de auto. Dat blijkt uit een nieuwe wetenschappelijke publicatie van onderzoekers van TU Twente, SWOV (Dr. ir. Wendy Weijermars) en gemeente Amsterdam in het Journal of Transport Geography: Integrating traffic safety and accessibility: Spatial equity impacts of city-wide speed limit reduction in Amsterdam (

In de beschreven studie zijn de ruimtelijke gevolgen van deze snelheidsmaatregel onderzocht met bijzondere aandacht voor sociale rechtvaardigheid.Voor het onderzoek is een nieuw model ontwikkeld dat reistijd én verkeersveiligheid samenbrengt in één maat voor bereikbaarheid. Daarmee is onderzocht wat het effect is van de snelheidsverlaging op de mogelijkheid om met de auto werkplekken te bereiken.

De resultaten laten zien dat het meenemen van veiligheid zorgt voor een realistischer beeld van bereikbaarheid, vooral in delen van de stad waar het risico op ongevallen groter is. Als zowel reistijd als veiligheid worden meegewogen, blijkt dat de maatregel de bereikbaarheid met de auto zelfs verbetert. Zowel mensen met een laag als met een hoog inkomen profiteren van de invoering van de 30 km/uur-limiet en draagt bij aan een eerlijkere verdeling van kansen in de stad.