Er stonden op 1 januari 2024 ruim 1 100 volledig elektrische vrachtauto’s in gebruik bij bedrijven geregistreerd in Nederland. Dat is zeven keer zoveel als begin 2022. Ook waren er 225 volledig elektrische trekkers voor oplegger, acht keer zo veel als op 1 januari 2022. Elektrische vrachtvoertuigen reden in 2023 gemiddeld minder dan de helft van het aantal kilometers van vrachtvoertuigen op diesel. Dit blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS.
Volledig elektrische vrachtvoertuigen, 1 januari | ||
Type voertuig | Vrachtauto | Trekker voor oplegger |
2024 | 1124 | 225 |
2023 | 230 | 35 |
2022 | 159 | 28 |
Op 1 januari 2024 waren er ruim 141.000 vrachtwagens en trekkers voor oplegger op diesel, 98% van het totaal aantal vrachtvoertuigen van bedrijven in Nederland. Vrachtauto’s hebben een vaste laadruimte. Van trekkers voor oplegger kan de laadruimte worden losgekoppeld van het voertuig. Vrachtvoertuigen reden in 2023 gemiddeld bijna 69.000 kilometer. Ter vergelijking: personenauto’s reden gemiddeld ruim 12.000 kilometer.
Volledig elektrische vrachtvoertuigen reden minder dan de helft van het aantal kilometers: ruim 31.000. Elektrische trekkers voor oplegger reden in 2023 met 48.000 kilometer meer dan elektrische vrachtauto’s (28.000).
Gemiddeld aantal kilometers vrachtvoertuigen, 2023 | |
Categorie | Gemiddeld aantal kilometers (x 1 000) |
Totaal | |
Diesel | 68,475 |
Volledig elektrisch | 31,447 |
Trekker voor oplegger | |
Diesel | 85,651 |
Volledig elektrisch | 48,257 |
Vrachtauto | |
Diesel | 43,186 |
Volledig elektrisch | 27,641 |
Elektrische vrachtvoertuigen rijden minder ver per rit
Vrachtauto’s op diesel reden in 2023 gemiddeld 57 kilometer per rit, elektrische vrachtauto’s 25 kilometer. Trekkers op diesel reden ritten van gemiddeld 94 kilometer, terwijl elektrische trekkers per rit 35 kilometer reden.
Vrachtvoertuigen vervoerden in 2023 per beladen rit gemiddeld bijna 12.000 kilogram aan goederen, halffabricaten of grondstoffen. Dat is inclusief het gewicht van het vrachtvoertuig zelf. Een vrachtwagen op diesel vervoert met 9.000 kilogram gemiddeld bijna twee keer zoveel als een elektrische (5.000 kilogram). E-trucks worden dus over het algemeen vaker ingezet voor kortere, lichtere ritten.Trekkers op diesel vervoeren gemiddeld per rit vrijwel evenveel als elektrische trekkers, 12 à 13.000 kilogram.
Gemiddeld vervoerd gewicht per beladen rit, 2023 | |
Brandstofsoort | Vervoerd gewicht per rit (x 1 000 kg) |
Trekker voor oplegger | |
Diesel | 13,225 |
Volledig elektrisch | 11,842 |
Overig | 10,022 |
Vrachtauto | |
Diesel | 9,014 |
Volledig elektrisch | 5,052 |
Overig | 4,995 |
Elektrische vrachtauto vervoert relatief vaak voedingsmiddelen
Elektrische vrachtvoertuigen vervoeren relatief vaak voedingsmiddelen. Dit geldt met name voor de elektrische vrachtauto’s. Het merendeel van de elektrische voertuigen is in gebruik bij de sector vervoer en opslag (68%). Ter vergelijking: in totaal heeft deze sector de helft van de vrachtvoertuigen in gebruik