Gen Z (1997-2010) wordt als nieuwe generatie geconfronteerd met financiële uitdagingen. Ze oriënteren en informeren zich namelijk wezenlijk anders op de financiële markt dan eerdere generaties. Dit blijkt uit het rapport ‘Gen Z: financiële keuzes in een veranderende wereld’ van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) naar de (financiële) uitdagingen van Gen Z. De AFM wil een dialoog stimuleren tussen financiële ondernemingen, beleidsmakers en toezichthouders met als doel om nieuwe generaties beter te ondersteunen in hun toetreding tot de financiële markten om zo het klantbelang optimaal te waarborgen.
Gen Z blijkt financieel kwetsbaarder te zijn vergeleken met voorgaande generaties. Deze kwetsbaarheid uit zich niet alleen in termen van inkomen en betalingsproblemen, maar wordt in belangrijke mate versterkt door gedragsmatige kenmerken zoals impulsiviteit, (online) sociale vergelijking, en een neiging naar snel en gemakkelijk. Het is daarom wenselijk dat de sector bij het ontwikkelen van producten, processen en communicatie rekening houdt met deze factoren om de kwetsbaarheid te ondervangen. Gen Z zoekt informatie voor een groot deel op de sociale media. Sociale media en YouTube zijn het populairst. Ook wordt veel informatie verkregen via leeftijdsgenoten. Gen Z is kritisch, maar ook ontvankelijk voor content die ‘oprecht’ en betrouwbaar lijkt, maar dat niet altijd is. De AFM spoort de sector aan om niet alleen begrijpelijk en transparant te communiceren, maar dit ook te doen via de kanalen die aansluiten bij het mediagebruik van Gen Z.