Een hoge kruispuntdichtheid, veel parkeervakken en brede rabatstroken lijken op fietsstraten tot meer ongevallen te leiden. Klinkerbestrating in plaats van asfalt lijkt daarentegen juist voor minder ongevallen te zorgen. Dit blijkt uit een pilotstudie van SWOV naar de inrichting en veiligheid van fietsstraten in twintig gemeenten (in Nederland).
De resultaten van de pilotstudie wijzen op de invloed van het wegontwerp in de verkeersveiligheid van fietsstraten. Op basis van de pilotstudie kon echter geen conclusie worden getrokken over de rol die verkeersdrukte speelt. In een vervolgstudie zal SWOV aanvullende data verzamelen, zoals verkeersintensiteiten, om meer te kunnen zeggen over de invloed van zowel wegkenmerken als verkeersdrukte. Deze inzichten kunnen gemeenten helpen bij het maken van veilige en goed onderbouwde ontwerpkeuzes. Voor de aanvullende gegevensverzameling zoekt SWOV steun van gemeenten, die kunnen bijdragen aan de kosten van de dataverzameling. Dit helpt SWOV om de benodigde analyses en rapportages uit te voeren.