Ruim een ​​derde van de wereldwijde verzekeringsconsumenten is klaar voor AI, constateert GlobalData

Technologie wordt steeds onmisbaarder voor de verzekeringssector, of het nu gaat om het gebruik van kunstmatige intelligentie (AI) en Internet of Things (IoT) om de gebruikerservaring te versterken of om technologiegerelateerde producten zoals cyber- en parametrische verzekeringen aan te bieden. Tegen deze achtergrond staat een aanzienlijk deel van de mondiale consumenten open voor interactie met AI voor hun verzekeringspolis, zelfs in de vaak stressvolle situatie van het indienen van een claim, onthult data- en analysebedrijf.

GlobalData zal tijdens de komende conferentie van GlobalData, ‘Fostering Innovation in Insurance’, op 10 oktober 2024, zal de resultaten bespreken van ‘2024 Emerging Trends Insurance Consumer Survey (Q3), waaruit bleek dat ruim een ​​derde (39%) van alle respondenten behoorlijk of ze voelen zich erg op hun gemak als een AI-tool de uitkomst van hun verzekeringsclaim bepaalt.

Ben Carey-Evans, Senior Insurance Analyst bij GlobalData, zegt: “AI is momenteel het leidende technologiethema binnen de verzekeringssector en zal een belangrijke rol spelen op onze komende conferentie. Uit de onderzoeksgegevens blijkt dat een aanzienlijk deel van de consumenten in toonaangevende landen over de hele wereld bereid is om met AI-instrumenten te communiceren. Ruim een ​​derde (39%) voelt zich op zijn gemak bij het gebruik van AI in het schadeproces, wat benadrukt dat verzekeraars die het met succes introduceren, veel gebruik zullen zien van klanten en zich zullen onderscheiden van hun concurrentie.”

Carey-Evans vervolgt: “De gegevens variëren duidelijk van land tot land, iets waar verzekeraars zich bewust van moeten zijn bij het lanceren van nieuwe producten en functies in verschillende regio’s. Uit de bevindingen blijkt echter dat er al genoeg consumenten openstaan ​​voor interactie met AI om het de moeite waard te maken om erin te investeren. De technologie bevindt zich in een ontluikende fase in de verzekeringssector en veel chatbots frustreren klanten. Maar zelfs in Australië (het minst ontvankelijke land in de grafiek) staat ruim één op de vijf klanten open voor de technologie.” *Het onderzoek werd uitgevoerd in 11 landen en had in totaal 5.520 respondenten