Onderzoek Ohra: autobestuurders voelen zich het vaakst onzeker op onbekende wegen, in het buitenland  en in het donker

Uit een mobiliteitsonderzoek naar rijzekerheid van Ohra, blijkt dat autobestuurders zich het vaakst onzeker voelen wanneer ze op onbekende wegen (39%), in het buitenland (33%) en in het donker (32%) rijden

Ruim een derde van de Nederlanders (38%) vindt dat iemand die zich onzeker voelt achter het stuur maar beter niet kan deelnemen aan het verkeer. Herkenbaar voor veel bestuurders; in bepaalde verkeerssituaties voel je je onzeker of oncomfortabel op de weg

Uit een mobiliteitsonderzoek naar rijzekerheid van Ohra, blijkt dat autobestuurders zich het vaakst onzeker voelen wanneer ze op onbekende wegen (39%), in het buitenland (33%) en in het donker (32%) rijden. Volgens Nynke Nijkamp, Senior Manager Schade bij OHRA, is aandacht voor rijzekerheid belangrijk: “Die onzekere en oncomfortabele gevoelens moeten we serieus nemen; het is niets om je voor te schamen.”

Rijzekerheid achter het stuur

Rijzekerheid verwijst naar het gevoel van comfort en zekerheid dat een bestuurder heeft bij het besturen van een voertuig. Onder onzekerheid vallen momenten van stress of een gevoel van twijfel, angst of gebrek aan vertrouwen in jezelf als bestuurder. Dit is vaak gerelateerd aan specifieke situaties, beslissingen of kwaliteiten.

Dick de Waard, hoogleraar Verkeerspsychologie en Mobiliteitsbehoud aan de Rijksuniversiteit Groningen: “Ook bij fietsen speelt rijzekerheid een belangrijke rol, met name in omstandigheden waar informele regels gelden, zoals in Shared Space.”​

 

 

Nynke Nijkamp: “Uit ons onderzoek blijkt dat een aanzienlijk deel van de Nederlandse automobilisten specifieke situaties vermijdt (59%) of zich graag rijzekerder wil voelen op bepaalde momenten (72%). Dit kan gaan om rijden in het donker, door drukke (stads)centra of rijden zonder routeplanner. Ruim 8 op de 10 ondervraagde autobestuurders (82%) vinden het, net als OHRA, belangrijk dat er hulp en aandacht is voor mensen die zich onzeker voelen achter het stuur. Door begrip te tonen en ruimte te bieden voor dit onderwerp, kunnen we samen zorgen voor meer veiligheid én vertrouwen op de weg.”

 

De Waard: “Wie deelneemt aan het verkeer rijdt rond in een ‘potentieel moordwapen’ dat anderen ernstige schade kan toebrengen. Als een bestuurder zich daar constant bewust van is, dan kan dat leiden tot grote onzekerheid of angst. Het is goed mogelijk dat sommigen hierdoor helemaal niet meer achter het stuur plaatsnemen.”

Effect van een ongeluk op rijzekerheid

45% van de ondervraagde automobilisten heeft nog nooit een ongeluk meegemaakt. 42% heeft een ongeluk meegemaakt, maar is zich daardoor niet minder zelfverzekerd gaan voelen. Van de ondervraagden heeft 11% een ongeluk meegemaakt waardoor zij zich wél minder zelfverzekerd zijn gaan voelen in het verkeer. Het effect van een ongeluk op het gevoel van zekerheid in het verkeer lijkt voor mannen een stuk beperkter dan voor vrouwen. Want van alle mannen die een ongeluk meemaakten, geeft 14% aan dat zij zich hierdoor minder zeker zijn gaan voelen in het verkeer, tegenover 32% van de vrouwen die een ongeluk meemaakten.

Populariteit van rijhulpmiddelen

Van alle ondervraagde bestuurders rijdt 68% met rijhulpmiddelen (zoals cruise control, rijstrookassistentie en parkeersensoren) en 32% zonder. Opvallend is dat minder vrouwen (57%) dan mannen (79%) gebruikmaken van rijhulp. En ook minder 65-plussers (61%) gebruiken rijhulp in vergelijking tot de leeftijdsgroep 18- tot 34-jarigen (74%). Kijkend naar verschillen in regio’s, blijkt dat in het noorden van Nederland rijhulpmiddelen opvallend populair zijn; 8 op de 10 bestuurders (79%) uit die regio gebruiken rijhulp. Slechts 45% van de minder rijzekere bestuurders gebruikt rijhulpmiddelen, terwijl juist die groep er extra baat bij kan hebben.