Verkeersveiligheidsontwikkelingen provincie Utrecht gunstiger dan landelijk

De provincie Utrecht laat op meerdere punten een positievere ontwikkeling zien dan de landelijke trend. Zo stijgt het aantal Utrechtse ernstig verkeersgewonden weliswaar, maar minder dan de landelijk, en is het aantal fietsdoden in de provincie niet significant gestegen. Dit blijkt uit het rapport De Utrechtse Staat van de Verkeersveiligheid dat SWOV in opdracht van de provincie Utrecht heeft opgesteld. Dit rapport vergelijkt de verkeersveiligheids-ontwikkeling in de periode 2019-2023 met 2014-2018. Het is de tweede keer dat SWOV een Staat voor de provincie Utrecht heeft opgesteld.

Minder doden onder ouderen, geen stijging fietsdoden

In 2024 vielen er 50 verkeersdoden in de provincie Utrecht. Over de periode 2014-2024 is hierin geen duidelijke stijgende of dalende trend te zien. Om meer in detail naar de slachtofferaantallen te kunnen kijken, heeft SWOV de periode 2014-2024 verdeeld in twee blokken van vijf jaar. Hieruit bleek dat het aantal oudere verkeersdoden in de provincie Utrecht in de laatste jaren opvallend lager ligt dan in de jaren daarvoor; terwijl het landelijk juist blijft stijgen. Ook is er, anders dan landelijk, geen significante stijging van het aantal fietsdoden.

In 2023 waren er naar schatting 510 ernstig verkeersgewonden (MAIS3+) en 690 matig verkeersgewonden (MAIS2). Het aantal ernstig verkeersgewonden lag in 2019-2023 circa 8% hoger dan in 2014-2018, maar de landelijke stijging bedroeg 14%. Het aantal matig verkeersgewonden daalde in Utrecht juist met 9%, terwijl dit landelijk met 11% steeg. Vooral onder kinderen en jongeren tot 18 jaar vielen in Utrecht relatief minder ernstig gewonden. Het overlijdensrisico ligt in Utrecht lager dan landelijk: ongeveer 10% lager voor fietsers en circa 5% lager voor automobilisten. Daar staat tegenover dat het risico voor voetgangers en berijders van gemotoriseerde tweewielers iets hoger ligt.

Steeds meer zicht op risico-indicatoren

Voor deze Utrechtse Staat van de Verkeersveiligheid was er meer informatie beschikbaar over zogeheten risico-indicatoren of Safety Performance Indicators (SPI’s), dan bij de vorige Staat. Door nieuwe metingen, waaronder een vragenlijstonderzoek dat in 2023 voor het eerst is afgenomen, kan er beter dan in de vorige Staat van twee jaar geleden inzicht worden gegeven in het gedrag van verkeersdeelnemers.

Aandachtspunten

Naast de positieve ontwikkelingen signaleert het rapport ook een aantal aandachtspunten voor de provincie Utrecht:

  • Toename van verkeersdoden onder 0- tot 19-jarigen: van 14 naar 26 in vijf jaar (niet statistisch significant, maar zorgwekkend).
  • Meer verkeersdoden op 30- en 50 km/uur-wegen binnen de bebouwde kom, overeenkomstig met het landelijke patroon.
  • Slechter gebruik van fietsverlichting in Utrecht (gemeten in de gemeente Utrecht).
  • Meer gebruik van mobiele apparaten door fietsers dan landelijk gemiddeld (volgens vragenlijstonderzoek).
  • Ambulance-aanrijtijden gemiddeld boven de 17 minuten, waar de landelijke norm maximaal 15 minuten bedraagt. Utrecht is overigens niet de enige provincie die deze landelijke norm niet haalt.

Links

Rapport De Utrechtse Staat van de Verkeersveiligheid – Actualisatie 2024