Op grond van Europese regelgeving is sinds 2011 dagrijverlichting verplicht op nieuwe auto’s. Zodra de auto wordt gestart, gaan aan de voorkant van de auto twee ledlampjes aan. Ze branden automatisch en ze zijn niet uitschakelbaar. Uit onderzoek blijkt dat dit de verkeersveiligheid verhoogt, omdat auto’s beter zichtbaar zijn. Uit cijfers van het nationaal wetenschappelijk instituut voor verkeersveiligheidsonderzoek SWOV kunnen op jaarbasis in Nederland tegen de 30 doden en 500 ernstig gewonden worden voorkomen.
Maar een probleem is wel dat dagrijverlichting door veel automobilisten verkeerd wordt gebruikt, wat juist leidt tot onveilige situaties, benadrukt de ANWB. .
In de herfst worden de dagen korter en automobilisten moeten in het verkeer rekening houden met mist en regenachtige omstandigheden. Het voeren van goede verlichting is daarom essentieel. De ANWB constateert dat het vaak mis gaat, met name bij het gebruik van dagrijverlichting. “De dagrijverlichting wordt door bestuurders, vooral bij slecht zicht, verkeerd gebruikt.”
Als je auto’s ziet rijden waarvan de lampen aan de voorkant branden maar aan de
achterkant niet, komt dat door dagrijverlichting. Een woordvoerder van de ANWB:
“Als het overdag mistig of regenachtig is, zie je auto’s met de
dagrijverlichting aan rijden. Maar bij veel auto’s branden de achterlichten
niet in combinatie met dagrijlichten. Dat komt de zichtbaarheid van deze
weggebruikers bij slechte weersomstandigheden natuurlijk niet ten goede.
Dagrijverlichting is in die omstandigheden niet de juiste verlichting. Dimlicht
is dan de enige juiste verlichting en die is ook verplicht.“ Dat veel
automobilisten dan toch dagrijverlichting voeren komt volgens hem meestal door
onwetendheid. “Veel automobilisten zijn zich er niet van bewust dat bij
dagrijverlichting de achterlichten bij veel auto’s niet branden. De dashboardverlichting
brandt wél. Dan denk je als automobilist al gauw dat je koplampen én je
achterverlichting branden.”
Onveilig!
Weggebruikers laten ook weten dat het op de weg niet altijd goed gaat met de
verlichting, aldus De ANWB. “Op elke willekeurige mistige dag sturen tientallen
mensen naar de ANWB, de politie en Veilig Verkeer Nederland tweets: “Er rijden
auto’s rond zonder achterlichten. Dat is onveilig!” De ANWB zit met het
onjuiste gebruik van deze nieuwe soort verlichting in z’n maag: “Voor ons is
het een punt van zorg.”
In 2015 is de Europese regelgeving omtrent dagrijverlichting aangepast. Tot dat jaar was het niet toegestaan dat op auto’s ook de achterlichten overdag automatisch inschakelen. Na de regelwijziging mag dit wel. Maar, de keus hiervoor is aan de fabrikant. Daarom is het probleem nog lang niet opgelost.
Veilig rijden bij slecht zicht
Wat betreft de verbetering van de verkeersveiligheid is er volgens de ANWB een
simpele oplossing, ongeacht het type auto dat je bestuurt. “Is het overdag
mistig, regent of sneeuwt het? Zet je dimlichten, voor- en achter, aan. Want in
het donker en bij slecht zicht overdag moet je de dimlichten voeren.”