Twee derde  Nederlanders maakt zich zorgen over smartphonegebruik  vrachtwagenchauffeurs en bijna helft over gevaarlijk rijgedrag.

 

Bijna twee van de drie (64%) Nederlanders zegt  bezorgd te zijn over het gebruik van smartphones bij vrachtwagenchauffeurs. Dat blijkt uit onderzoek van Multiscope in opdracht van Webfleet, de wereldwijde  wagenparkbeheer-oplossing van Bridgestone, in het kader van de ‘Dag van de Vrachtwagenchauffeur’. “De onderzoeksresultaten laten zien dat er brede aandacht is voor verkeersveiligheid en dat Nederlanders chauffeurs graag goed ondersteund zien.”.

Het onderzoek toont aan hoe mensen denken over verkeersveiligheid in het vrachtverkeer. Zo geeft meer dan zes op de tien Nederlanders (64%) aan bezorgd te zijn over het risico op afleiding door smartphones bij vrachtwagenchauffeurs. Daarnaast geeft 44% aan dat ze zich zorgen maken over gevaarlijk rijgedrag, zoals inhalen of plotseling remmen op de snelweg. Overtredingen van rusttijden volgen op de derde plaats, met 42%.

Vier op de tien Nederlanders maakt zich bovendien zorgen over ongevallen of andere risicovolle situaties met vrachtwagens, terwijl 38% aangeeft ongerust te zijn over te hoge snelheden in woonwijken. Opvallend is dat één op de vijf Nederlanders (19%) aangeeft zich geen zorgen te maken over deze zaken.

Inzicht door data
Toch bestaan er tegenwoordig heel wat tools om veilige ritten te garanderen. Dankzij slimme dashboardcamera’s kunnen fleetmanagers vrachtwagenchauffeurs helpen en hen coachen om veiliger te rijden. “Deze camera’s herkennen automatisch momenten waarop de aandacht verslapt, zoals bij afleiding en vermoeidheid of het niet dragen van de gordel”, legt Jan-Maarten de Vries, CEO van Webfleet, uit. “Die inzichten helpen bedrijven en chauffeurs beter te begrijpen waar risico’s ontstaan en hoe kleine momenten van afleiding tijdig kunnen worden opgemerkt.”

Professionele chauffeurs voeren elke dag veeleisend werk uit, vaak onder hoge druk, en technologie kan hen helpen risico’s beter te herkennen en beperken. Slimme camera’s geven objectieve feedback zonder dat chauffeurs zich gecontroleerd voelen, en bieden bedrijven duidelijke inzichten om gerichter te coachen. “Het vergroten van verkeersveiligheid vraagt om samenwerking tussen chauffeurs, werkgevers en beleidsmakers. Met de juiste tools, training en ondersteuning blijft het werk veilig én aantrekkelijk voor iedereen in de sector”, concludeert de Vries.

Foto  Webfleet