Winkels in non-food boeken 4,2% meer omzet vergeleken met het derde kwartaal van 2024. Ook stijgt het verkoopvolume (2,9%). Vooral winkels in recreatieartikelen, kledingwinkels en drogisterijen behalen een hogere omzet. Winkels in overige huishoudartikelen en winkels in consumentenelektronica boeken juist minder omzet (-2,2% en -4,5%). De volumeontwikkeling van de twee laatstgenoemde categorieën is respectievelijk -4,7% en -2,7%.
| Omschrijving | Omzet (% verandering t.o.v. een jaar eerder) | Volume (% verandering t.o.v. een jaar eerder) |
|---|---|---|
| Detailhandel | 4,1 | 2 |
| Winkels in voeding en genotmiddelen | 3,8 | 0,1 |
| Supermarkten | 4,5 | 0,7 |
| Voedingsspeciaalzaken | -1 | -3,9 |
| Non-food | 4,2 | 2,9 |
| Recreatieartikelen | 4,2 | 1,9 |
| Kledingwinkels | 3,6 | 2,5 |
| Drogisterijen | 3,2 | 1,4 |
| Doe-het-zelfwinkels, keukens, vloeren | 2 | 0,4 |
| Winkels in schoenen en lederwaren | 1,2 | 1,3 |
| Winkels in overige huishoudartikelen | -2,2 | -4,7 |
| Consumentenelektronica, witgoed | -4,5 | -2,7 |
| *voorlopige cijfers | ||
Meer online-omzet
Het ondernemersvertrouwen van de detailhandel is -4,8% aan het begin van het vierde kwartaal, en is daarmee bijna gelijk aan het sentiment over het derde kwartaal. Ondernemers zijn negatiever over de ontwikkeling van het economisch klimaat (-7,1%) dan over de verwachting voor het economisch klimaat (-2,5%). Het ondernemersvertrouwen is negatief sinds het eerste kwartaal van 2022. In 2023 groeit het vertrouwen, maar ook in het laatste kwartaal van 2025 is dit nog niet positief.
Wel hebben ondernemers positieve investeringsverwachtingen voor 2026. Aan het begin van het vierde kwartaal verwacht per saldo 5,7% van de ondernemers meer te investeren in 2026 dan in 2025. Vorig jaar waren ondernemers, met een saldo van -6,6, nog negatief over hun investeringen in het volgende jaar.











