Rekenkamer Rotterdam: Stad heeft onvolledig zicht in verkeersveiligheid en geen concrete meetbare doelen gesteld

Het inzicht in de verkeersveiligheid in Rotterdam kan beter; zo zijn gegevens over fietsongevallen onvolledig. Ook weet de gemeente niet of haar beleid bijdraagt aan een verbetering van de verkeersveiligheid. Dat is één van de conclusies van de Rekenkamer Rotterdam in haar onderzoek ‘Pas op voor de dode hoek.’

De Rekenkamer Rotterdam heeft onderzocht of de gemeente inzicht heeft in verkeersveiligheid en of de verkeersveiligheid de afgelopen jaren is verbeterd. Veel Rotterdammers maken zich zorgen over de verkeersveiligheid, blijkt uit de jaarlijkse Omnibusenquêtes. De afgelopen jaren vielen er jaarlijks 9 tot 14 verkeersdoden op Rotterdamse gemeentewegen en raakten er ongeveer 1.400 mensen gewond per jaar. Dit aantal stijgt licht, zowel in Rotterdam als landelijk.VERKEERSVEILIGHEIDnvolledig zicht in verkeersveiligheid

Bij de beleidsuitvoering is inzicht in de verkeersveiligheid essentieel, want hiermee kan de gemeente de risico’s beter inschatten. De gemeente is echter grotendeels afhankelijk van wat de politie registreert over verkeersongevallen. Uit de ongevallendata van de politie blijkt dat in Rotterdam relatief veel verkeersdoden 70 jaar of ouder zijn, en dat de meeste verkeersgewonden tussen de 18 en 39 jaar oud zijn.

De meeste verkeersslachtoffers vallen onder de “fiets+” groep (fiets, ebike, speed-pedelec, snorfiets, of bromfiets). Dit beeld is echter niet compleet omdat de politie niet bij elk ongeval ter plaatse komt. Daarom raadt de rekenkamer aan om prioriteit te geven aan het koppelen van de ziekenhuisdata om de politiedata aan te vullen. Hierdoor ontstaat een completer beeld van verkeersongevallen waarmee onveilige plekken beter kunnen worden aangepakt. Het college heeft deze aanbeveling overgenomen.

Onduidelijk of beleid effect heeft op verkeersveiligheid

De rekenkamer constateert dat de gemeente geen concrete, meetbare doelen in het beleid heeft gesteld, waardoor niet duidelijk is welke verkeersveiligheidsrisico’s de gemeente precies wil aanpakken. Bij de beleidsuitvoering is er soms te weinig aandacht voor een gedegen probleemanalyse of onderbouwing bij de aanpak van een bepaalde probleemlocatie. Ook evalueert de gemeente te weinig, waardoor het niet bekend is of de verkeersveiligheid is verbeterd. De rekenkamer doet daarom de aanbeveling om structureel evaluaties uit te voeren. Het college heeft deze aanbeveling overgenomen.

Voor het volledige rapport: https://rekenkamer.rotterdam.nl/wp-content/uploads/2025/10/RO2304-concept-rapport-verkeersveiligheid_definitief_klein.pdf