Het is “complete chaos” in de containersector. Niet eerder zijn er in een maand tijd wereldwijd zo veel zeeschepen geannuleerd als voor de komende maand: 80 containerschepen hebben hun route geschrapt of gewijzigd. Dat komt neer op zo’n 20% van de totale containercapaciteit. Ter vergelijking: tijdens het dieptepunt van de coronacrisis kwam het aantal geschrapte vaarten uit op 50, zegt brancheorganisatie Evofenedex.
In de internationale scheepvaart wordt steeds voelbaarder wat de effecten zijn van het nieuwe Amerikaanse handelsbeleid. Volgens Casper Roerade van Evofenedex is het aantal wijzigingen op de vaarroutes alarmerend en hij sluit niet uit dat er de komende weken nog meer schepen uit de vaart worden gehaald. “De volledige impact voor de zeevaart is nog niet te overzien”, zegt Roerade. Volgens hem kun je de containerscheepvaart goed vergelijken met een buslijn. Het containerschip heeft een vaste route. Per vaardienst verschilt het aantal stops, maar gemiddeld meert een containerschip in acht verschillende havens aan. In elke haven wordt een schip vervolgens (gedeeltelijk) gelost en geladen om vervolgens door te gaan naar de volgende haven.
Veel exporteurs kijken momenteel de kat uit de boom. Het leidt ertoe dat er momenteel veel verandert in het vaarschema van de containerschepen. Dat merkt ook TransHeroes, een logistiek bedrijf dat containers boekt op vrachtschepen. “Het is een chaos. Er is ontzettend veel vertraging in de haven van Rotterdam. Op de wereldwijde zeevrachten is het op dit moment een puinhoop”, zegt Edwin Asveld, directeur van TransHeroes.Sommige bedrijven wachten met het versturen van goederen. Maar er zijn ook bedrijven die al weken wachten op spullen die zij hebben besteld of die hun eigen producten niet op een boot krijgen op dit moment. “De vertragingen die nu ontstaan, zijn bijzonder onprettig als je afhankelijk bent van wat er in de containers zit”, zegt Asveld.
De verwachting is dat de schade voor de VS zelf het grootst is. Doordat er minder containers naar de VS varen, hebben Amerikaanse bedrijven minder containers om hun spullen weer naar het buitenland mee te exporteren. Deskundigen verwachten dat er de komende maanden steeds meer lege schappen te zien zullen zijn in de VS. Ook is de verwachting dat veel producten een stuk duurder zullen worden voor de Amerikaanse consument.
Bron NOS