CEO’s in de gehele wereld krijgen steeds meer vertrouwen in het gebruik van generatieve AI en zien dat investeringen in deze vorm van kunstmatige intelligentie loont. In PwC’s 28e CEO Survey geven de deelnemende bedrijfsbestuurders aan dat deze investeringen de afgelopen maanden hebben geleid tot meer winst en meer efficiëntie in de werkprocessen.Gevraagd naar hun verwachtingen over het verder integreren van (generatieve) AI in hun organisatie de komende drie jaar, geven ze aan dat vooral op technologische platforms en in hun bedrijfsprocessen te zien. Uitdagingen op de korte termijn en in Nederland vooral ook strenge regelgeving weerhouden veel bedrijven nog om flink te investeren in AI.
In welke mate heeft (Gen)AI in de afgelopen maanden gezorgd voor eentoename of afname op de volgende gebieden in uw bedrijf?, was een van de gestelde vragen. Bij ‘efficiëntie in mijn eigen werktijd’, antwoordde iets meer dan de helft van de CEO’s (53&) met een toename, 5% met een afname en 38% met ‘weinig tot geen verandering’. Bij ‘efficiëntie in de werktijd van mijn werknemer’ waren die percentages resp 56%, 5% en 35%, bij ‘het aantal werknemers resp 17%, 13% en 65% bij ‘omzet’ 32%, 3% en 60% en bij ‘winstgevendheid’34%, 4% en 57%.
Systematische integratie
Een andere vraag luidde: ‘In welke mate verwacht u dat (Gen)AI de komende drie jaar systematisch wordt geïntegreerd in de volgende gebieden in uw bedrijf (alleen in grote of zeer grote mate). De uitkomsten: Voor technologieplatformen 47%, voor bedrijfsprocessen en workflows 41%, voor werknemers en vaardigheden 31%, voor de ontwikkeling van nieuwe producten en diensten 30% en voor de corebusiness-strategie 24%.
Edwin van Bommel, AI-expert bij PwC, begrijpt deze terughoudendheid. “Veel bedrijven zijn al een tijd bezig met het toepassen van meer traditionele AI, terwijl GenAI nog relatief nieuw is. Voor andere bedrijven is AI helemaal nieuw. Veel bedrijven zijn daarom nog aan het ontdekken wat deze nieuwe generatie aan AI-producten voor ze kan betekenen.”Hij vervolgt: “Ik zie wel dat de eerste bedrijven die succesvolle experimenten hebben gedaan, beginnen met het schalen van AI. Om meetbare financiële waarde te creëren, moeten nieuwe AI-toepassingen goed worden geïntegreerd met systemen en dataplatformen. Mooi om in onze survey te zien dat CEO’s hiermee ook aan de slag gaan. Bedrijven die al in de cloud werken met moderne systemen zullen dit gemakkelijker kunnen realiseren dan bedrijven die deze stap nog moeten zetten.”
Voldoende mogelijkheden om AI te integreren in organisatie
Van Bommel verwacht wel dat bedrijven die stap de komende jaren steeds meer zetten. “Om hun concurrentiepositie te behouden, zeker ook ten opzichte van concurrenten uit het Verenigd Koninkrijk, Azië en de Verenigde Staten, ontkomen ze er niet meer aan. Daarnaast hebben we als maatschappij kunstmatige intelligentie nodig om basisdienstverlening, zoals een goede gezondheidszorg, te kunnen blijven waarborgen. Ondanks de strengere wetgeving in Europa zijn er voldoende mogelijkheden om AI verder te integreren in je organisatie.”
Met lancering van agents gaat het gebruik van AI nieuwe fase in
De PwC-expert wijst daarbij op de ontwikkeling van zogenoemde AI-agents. Een dergelijke ‘agent’ is in staat zijn omgeving waar te nemen en (semi-)autonoom actie te ondernemen. Daarbij kan de tool zijn prestaties verbeteren door steeds meer kennis en feedback van AI-specialisten en gebruikers te verzamelen. “Het afhandelen van standaardverzoeken van klanten, bijvoorbeeld het blokkeren van een creditcard, kan hiermee geheeld geautomatiseerd worden gedaan. De grote techbedrijven zijn volop bezig met de ontwikkeling van dergelijke agents. Vanaf dit jaar zal dat voor een versnelling in het gebruik van AI zorgen.”
Lees het volledige rapport met de wereldwijde resultaten https://www.pwc.nl/nl/actueel-publicaties/assets/pdfs/28th-ceo-survey.pdf