“Bij
het ontwikkelen van zelfrijdende voertuigen wordt nog te veel uitgegaan van wat
technisch mogelijk is en niet van wat de mens kan. Hierdoor ontstaan er nieuwe
risico’s. Als we het potentieel van de nieuwe technologie willen benutten om
het verkeerssysteem veiliger en inclusiever te maken, moeten we de mens
centraal stellen bij het ontwerp.” Dat stelt hoofd van de afdeling ‘Interactie
met Zelfrijdende Voertuigen’ bij SWOV Nicole Van Nes in haar oratie ‘Who’s in the
driver’s seat?’ als hoogleraar “Human Centered Design for Smart
Mobility” aan de faculteit Industrieel Ontwerpen van de TU Delft.
Zij pleit ervoor dat ontwerpers ‘vanuit de bestuurdersstoel’ moeten werken en technologie moeten afstemmen op menselijke capaciteiten. Van Nes stelt dat de ontwikkeling van zelfrijdende voertuigen momenteel primair gedreven is door technische mogelijkheden, in plaats van de menselijke en maatschappelijke behoefte. Deze aanpak leidt tot nieuwe risico’s. Om het potentieel van deze technologie te benutten voor het verbeteren van verkeersveiligheid en inclusiviteit, pleit zij voor een ‘human-centered design’ benadering.
Naast haar functie als hoogleraar is Nicole van Nes hoofd van de afdeling Interactie met Zelfrijdende Voertuigen bij SWOV. De oratie ‘Who’s in the driver’s seat?’ is terug te kijken op de website van de TU Delft