Onderzoeksraad voor Veiligheid: Gezamenlijke richtlijnen ballonvaartsector kunnen risico’s bij instappen beperken

Ontwikkel als ballonvaartsector gezamenlijk richtlijnen om de risico’s tijdens de instapfase te beperken. Dat beveelt de Onderzoeksraad voor Veiligheid aan de ballonvaartsector aan na onderzoek naar een ongeval in Houten op 15 juni 2023. Eén passagier kwam daarbij bekneld te zitten onder de mand en raakte ernstig gewond.

Daarnaast adviseert de Onderzoeksraad aan de sector om passagiers beter voor te lichten over wat ze kunnen verwachten en wat van hen wordt verwacht bij een ballonvaart. Dan kunnen ze beter beslissen of ze wel of niet kunnen deelnemen aan die ballonvaart.

Voorbereid zijn op een dynamische situatie

Chris van Dam, voorzitter: “Het varen met een luchtballon is een prachtige belevenis, maar niet risicoloos. Tijdens het instappen is sprake van een dynamische situatie.  De verantwoordelijkheid voor het veilig instappen ligt nu in belangrijke mate bij de passagier zelf. De Onderzoeksraad pleit voor richtlijnen om risico’s te beperken bij de instapfase. Zo worden niet alleen de piloten, maar ook de passagiers geholpen de veiligheid te verbeteren.”

Aanbevelingen

Aan de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor de Luchtvaart (KNVvL):

“Faciliteer een samenwerking met de commerciële ballonvaartsector om duidelijke en concrete richtlijnen te ontwikkelen voor de instapfase. Het doel van deze richtlijnen is om instapscenario’s te adresseren of te voorkomen waarbij de ballon en/of de passagiers zich anders gedragen dan verwacht, of waarin de mand meer dan gewoonlijk beweegt. Het eindproduct moet bestaan uit richtlijnen voor exploitanten, die worden geïntegreerd in de Operations Manual en trainingsprogramma’s om ervoor te zorgen dat de operatie sectorbreed veilig, efficiënt en op een consistente manier verloopt.”

Passagier gewond tijdens instappen heteluchtballon

Op 15 juni 2023 werden twee luchtballonnen gereed gemaakt om vanaf dezelfde locatie in Houten te vertrekken. De ballonnen bevonden zich naast elkaar. Toen de ene ballon (A-450 LW) vertrok, beïnvloedde dat de enveloppe van de andere ballon (Z-650). Door drukverschillen en windeffecten veranderde de vorm van de enveloppe. Dit maakte de enveloppe van de Z-650 vatbaarder voor de krachten van de wind. De wrijving van de mand op de grond en de remmende werking van het ankersysteem waren onvoldoende om tegenkracht te bieden aan die krachten.

Passagiers waren op dat moment aan het instappen in de Z-650. Verschillende van hen struikelden toen de mand over het veld werd voortgesleept. Eén passagier kwam bekneld te zitten onder de mand en raakte ernstig gewond.

Download rapport