Ondersteuning op belangrijke momenten, een gevarieerd en gewaardeerd aanbod van arbeidsvoorwaarden, digitale gezondheidszorg toegankelijk maken, investeren in mentale gezondheid en het bieden van gelijkwaardige arbeidsvoorwaarden. Dat zijn de vijf manieren waarop volgens een onderzoek van Mercer onder 14.000 medewerkers werkgevers hun personeel kunnen ondersteunen bij hun gezondheid en welzijn. “Werkgevers die laten zien dat ze om hun personeel geven, hebben een voorsprong op de concurrentie”, aldus de onderzoekers van Mercer.
Uit het onderzoeksrapport komt verder naar voren dat Nederlandse werknemers in vergelijking met die in andere delen van de wereld de pandemie als minder negatief ervaren en vaker van mening zijn dat hun werkgever geeft om hun welzijn. Een andere uitkomst is dat de steeds grotere vraag naar arbeidsvoorwaarden van medewerkers die passen bij de persoonlijke behoefte voor een verschuiving zorgt naar ondersteuning op het gebeid van welzijn en zorg.
Ondersteuning op de belangrijke momenten
Medewerkers die zich ondersteund voelden door hun werkgevers waren minder negatief over hun pandemie-ervaring (25%) vergeleken met medewerkers die zich niet ondersteund voelden (51%). Opvallende uitkomst is dat ons land het laagst scoort op de vraag in hoeverre medewerkers de huidige pandemie als grotendeels of volledig negatief ervaarden: 26%. Wereldwijd zijn dat er één op de drie (33%). Bij medewerkers in Azië is dat 28%, bij die in de VS 30%, bij die de rest van Europa en het VK 35% en bij het personeel in Latijns Amerika 37%.
Het bieden van uitgebreide arbeidsvoorwaarden heeft er mede voor gezorgd dat een kwart van de medewerkers hun pandemie-ervaring als positief bestempelen vergeleken met slechts 11% van degenen zonder ondersteuning door middel van arbeidsvoorwaarden. “Dit laat zien dat arbeidsvoorwaarden een rol kunnen spelen bij het vergroten van veerkracht en weerbaarheid van medewerkers”, aldus Mercer, die op basis hiervan bedrijven hieromtrent enkele tips meegeeft: “Verbeter fysiek, sociaal, financieel en emotioneel welzijn om betrokkenheid en veerkracht te vergroten.”
Een gevarieerd en gewaardeerd aanbod van arbeidsvoorwaarden
Medewerkers die een divers aanbod aan ondersteuning ontvangen op het gebied van gezondheid en well-being zijn minder geneigd (35 procentpunten minder) over te stappen naar een andere werkgever dan de medewerkers die een minder gevarieerd aanbod aan ondersteuning bieden. Ook hebben ze 27 procentpunten meer vertrouwen dat ze de gezondheidszorg krijgen die ze nodig vinden en 11 procentpunten meer energie hebben. Kortom, hoe meer divers het aanbod voor gezondheid, bescherming en welzijn is, hoe loyaler en productiever medewerkers zullen zijn.
Het percentage medewerkers dat ervaart dat hun werkgever geeft om hun welzijn is in de afgelopen twee jaar wereldwijd afgenomen van 49% naar 46%. Alleen bij het in Europa en de UK werkzame personeel was er sprake van een toename: van 44 naar 48%. Hoewel iets minder Nederlandse medewerkers van mening zijn dat hun werkgever geeft om hun welzijn dan twee jaar geleden – van 68% naar 61% – is dit percentage wereldwijd nog altijd met afstand het hoogste. In de VS is dit namelijk 50% (was 52%0, in Azië 48% (was 54%) en in Latijns Amerika 38% (50%).
Maak digitale gezondheidszorg toegankelijk
Acht van de tien medewerkers zijn van plan gebruik te maken van digitale middelen voor welzijn, zoals videogesprekken met hun artsen en apps die hen helpen met het vinden van gezondheidszorg. voor gezondheidsondersteuning en zelfzorg, Nederland blijft met 83% iets achter bij het mondiale gemiddelde van 84%. Conclusie: “Door digitale ondersteuning aan te bieden op het gebied van gezondheid en well-being voorzien medewerkers in de behoefte van de medewerkers.”
Investeer in mentale gezondheid
Een van de twee medewerkers vindt investeren in geestelijke gezondheid extreem of zeer belangrijk (50%). In Nederland is dat met 30% beduidend lager dan elders in Europe (42%), in Azië (51%), Latijns Amerika (56%) en de VS (59%). Een kwart (24%) van de medewerkers voelt zich slechter dan voor de pandemie en een op de vijf (20%) voelt zich meer geïsoleerd. Van elke twee medewerkers meldt er één elke dag een vorm van stress te ervaren. Echter, medewerkers die zich gesteund voelen door hun werkgever lopen 10% minder kans om zeer of extreem gestrest te zijn. Top van Mercer: “Bied een uitgebreid aanbod aan ondersteuning voor geestelijke gezondheid om preventie en behandeling te verbeteren, emotionele gezondheid te verbeteren en dagelijkse stressniveaus te verlagen.”
Bied gelijkwaardige arbeidsvoorwaarden Gelijkaardige arbeidsvoorwaarden zijn volgens Mercer essentieel om verschillen tussen werknemers weg te nemen. Veelverdieners blijken betere toegang te hebben tot medische dekking, inkomensbescherming en ondersteuning voor mentale gezondheid dan medewerkers met weinig inkomsten, Een kwart van de respondenten zegt niet zeker te weten of ze de zorg kunnen betalen die ze nodig hebben. Advies van Mercer: “Houd rekening met de behoeften van achtergestelde groepen om te zorgen dat de mensen die de meeste ondersteuning nodig hebben, makkelijk toegang hebben en goed op de hoogte zijn van de passende arbeidsvoorwaarden