Op de linker of middelste baan blijven hangen zonder auto’s in te halen, bewust de file voorbij rijden en extreem laat invoegen en bumperkleven. Dat zijn volgens een recent onderzoek van de ANWB de grootste verkeersirritaties van weggebruikers . De Top-5 wordt gecompleteerd door te felle lichten (nieuwe ledlampen) of verkeerd afgestelde koplampen en telefoongebruik in de auto. Bijna alle weggebruikers zijn het erover eens dat de wegen steeds drukker worden, mensen vaak haast hebben en het lontje kort is. Maar ook dat er met een betere handhaving nog veel te redden valt.
Tijdens de uren op de snelweg is de grootste irritatie: op de linker of middelste baan blijven hangen zonder auto’s in te halen (51%). Gevolgd door: auto’s die bewust de file voorbij rijden en extreem laat invoegen, en bumperkleven (beide ruim 29%). Ook te felle lichten wordt als een grote ergernis ervaren. En dan voornamelijk de nieuwe ledlampen. Maar niet goed afgestelde koplampen wordt ook vaak genoemd. Nog een grote irritatie is (vindt 22%) het telefoongebruik in de auto: niet-handsfree bellen en appen achter het stuur (hierop staat een boete van 420 euro).
Het goede voorbeeld geven
Rechts inhalen dan maar (boete: 300 euro scoort ook hoog op de irritatieladder. Maar, geven sommigen eerlijk toe: dat doen ze zelf ook weleens. Vooral als auto’s op de middelste of linkerbaan hangen, langzaam rijden en niet opzij gaat. Ondanks het seinen. Uiteindelijk besluiten velen er dan maar rechts voorbij te zoeven. En zo proberen ze de middelstebaanrijder bewust te maken dat ‘ie naar rechts moet. Hoewel dit door de rijder in kwestie niet altijd als zodanig wordt ervaren.. Want rechts inhalen, ook al doe je het zelf, wordt als onbeschoft beschouwd.
Wat opvalt is dat iets minder dan een kwart aangeeft dat de spitsstrook eng is en ze daarom op de middelste baan blijven rijden. De boosdoener hier is de doorgetrokken streep. Maak er een gewone rijbaan van, opperen respondenten. En als we dan in de spits zitten: Kunnen de bruggen alsjeblieft dicht blijven? Ook een ergernis van velen.
Irritant: inhalen op N-wegen en in de stad
Op de N-wegen geeft ruim 38% aan dat de grootste irritatie ligt in inhalen waar het niet kan of gevaarlijk is (boete: 300 euro). Op de voet gevolgd door felle lichten, bumperkleven en bellen, maar ook: te langzaam rijden. Nog een grote irritatie op de N-wegen: geen richting aangeven, zowel bij inhalen, afslaan als op rotondes. En dan zijn er ook nog twee opvallende ergernissen binnen de bebouwde kom: Doorrijden bij een zebrapad wanneer mensen willen oversteken en inhalen in de binnenstad.
Agressief
Ruim 60% geeft aan dat ze de regel-aan-de-laars-lappende weggebruikers attenderen op hun irritante rijgedrag. Bijvoorbeeld door met de lichten te seinen, te toeteren en ook schelden komt voor. Veel vrachtwagenchauffeurs hebben hier een handje van, zo blijkt. Nonverbaal en vooral verbaal worden er heel wat agressieve signalen en waarschuwingen door de geïrriteerde automobilist naar de medeweggebruiker geslingerd. Maar geïrriteerd iemand attenderen, wordt ook vaak als ergernis ervaren. Merkgericht wordt er ook nog onderscheid gemaakt, zo krijgen de SUV-rijders van Audi, BMW en Porsche de wind van voren. Vooral vanwege te hard rijden op de snelweg. Gedraag je, met je grote, snelle auto.
Eerlijkheid dient te zeggen dat wij onszelf ook schuldig maken aan irritant weggedrag. Bijna de helft van de deelnemers houdt zich op de snel- en N-wegen niet aan de snelheid, rijdt vaak te hard en bewust een file voorbij om vervolgens extreem laat pas in te voegen. We rijden zelf ook onnodig op de middelste en linkerbaan en laten anderen er niet tussen bij ritsen. Gaan laks om met richting aangeven en een derde geeft aan regelmatig rechts in te halen. Ook kleven we geregeld aan bumpers en verlenen we best vaak geen voorrang aan fietsers en wandelaars. Maar dit komt voornamelijk, zo geven respondenten aan, doordat zij het rood licht negeren. |
Vooral fietsers krijgen ervan langs. En dan voornamelijk de appende en bellende fietsers. Omdat het te gevaarlijke situaties oplevert: ze letten niet of minder op en slingeren. Ook geen licht aan of slecht verlichte fietsen, geen richting aangeven op je fiets en de snelle e-bikes die overal langs en overheen crossen, zijn een doorn in het oog van menig automobilist.En de verschillen in maximum snelheden op de snelwegen zijn ook een grote irritatiefactor bij veel respondenten. Het maximum van 30 kilometer in de bebouwde kom en hoge verkeersdrempels worden eveneens als irritant ervaren.
Ergeren lost niets op
De rode draad, ondanks alle ergernissen, is: je ergeren lost niets op, er zijn veel dingen waar we niet blij van worden, maar je eraan storen helpt niet. “We moeten stoppen met ons aan elkaar te irriteren. Het is niet alleen in het verkeer, maar wij ergeren ons over het algemeen aan elkaar. Dit verhardt de samenleving waardoor er nog meer ergernissen ontstaan.” En: Het gedrag van een ander heb je niet in de hand, maar dat van jezelf wel.