Generatieve AI (GenAI) is inmiddels een onmisbare zakelijke tool, toch beschikt slechts 10% van de merken werkende GenAI-oplossingen met meetbare ROI. Hoewel AI en voorspellende analyses voor bijna twee derde van de senior executives (65%) topprioriteit zijn, bevindt het merendeel van de bedrijven zich nog in de experimentele fase. Zo heeft 30% AI-projecten in de pilotfase, terwijl 27% AI informeel gebruikt op individueel of teamniveau, zonder centrale strategie of schaalbare implementatie. De kloof tussen ambitie en daadwerkelijke impact is groot, zo blijkt uit Adobe’s AI & Digital Trends Report 2025.
AI wordt gezien als een essentiële technologie om klanten beter te begrijpen en ervaringen te personaliseren. Toch lopen bedrijven tegen praktische obstakels aan, zoals: |
|
Deze uitdagingen versterken elkaar vaak in de praktijk. Zo kan een gebrekkig databeleid leiden tot meer ongeorganiseerde data, waardoor het nog complexer wordt om AI succesvol te implementeren.
AI zet teams onder druk: cultuur en structuur zijn bepalend Consumenten zijn klaar voor AI, maar bedrijven nog niet |
|
“AI helpt merken om klantbeleving op grote schaal te personaliseren – en dat is dé zakelijke kans van dit moment”, legt Carl Maas, Managing Director Benelux bij Adobe, uit. “De tijd van experimenteren is voorbij. Nu is het moment om de hele organisatie klaar te stomen voor een AI-gedreven mindset. Merken die AI slim inzetten, kunnen de klantervaring radicaal verbeteren, op schaal én in real-time. Leiders binnen organisaties spelen hierin een belangrijke rol door technologie, visie en werkprocessen optimaal op elkaar af te stemmen, met de klantbeleving centraal.” |