GlobalData: Trump’s importheffingen  bedreigen winstgevendheid van Noord-Amerikaanse verzekeraars  

Op 1 februari 2025 ondertekende de Amerikaanse president Donald Trump drie uitvoeringsbesluiten om tarieven in te stellen op import uit Canada, Mexico en China. Als vergelding kondigde Canada aan dat het een tarief van 25% zou heffen op CAD155 miljard ($117,8 miljard) aan Amerikaanse goederen. Bovendien verhoogde Trump op 10 februari het Amerikaanse tarief op staal en aluminium naar 25%, waarbij landspecifieke uitzonderingen en quotaregelingen werden geschrapt. Als gevolg hiervan kunnen verzekeraars in de Noord-Amerikaanse regio in 2025 te maken krijgen met hogere claimkosten voor verschillende verzekeringsonderdelen, wat mogelijk van invloed is op hun winstgevendheid, stelt GlobalData in een recente analayse.

Na besprekingen tussen de Amerikaanse president en leiders van Mexico en Canada zijn de voorgestelde tarieven op import uit Canada en Mexico en het vergeldingsrecht met een maand uitgesteld. In zijn vergelding gaf Canada aan dat de tarieven op CAD30 miljard ($22,8 miljard) onmiddellijk van kracht zouden worden vanaf 4 februari 2025, en dat de tarieven op de resterende CAD125 miljard ($95 miljard) binnen 21 dagen zouden volgen. De tarieven van de VS, die op 12 maart 2025 van kracht worden, zullen van invloed zijn op de invoer van miljoenen tonnen staal en aluminium, en op goederen die voorheen rechtenvrij werden ingevoerd uit landen als Canada, Brazilië, Mexico en Zuid-Korea.

Manogna Vangari, Insurance Analyst bij GlobalData, licht toe: “Bij implementatie zullen hoge tarieven de handel in heel Noord-Amerika aanzienlijk beïnvloeden, niet alleen vanwege het aanzienlijke handelsvolume, maar ook vanwege de kritieke rol van toeleveringsketens, die volgens schattingen van GlobalData goed zijn voor meer dan de helft van de intraregionale handel.

“Bovendien is de regering-Trump van plan om de tarieven voor olie en gas in maart 2025 te verhogen. Dit zal naar verwachting een nadelig effect hebben op de verzekeringssector, wat zich zal uiten in verminderde economische activiteit en consumentenbestedingen. De verwachting is echter dat Canada, Mexico en China deze tarieven binnenkort zullen aanvechten door een rechtszaak aan te spannen bij de Wereldhandelsorganisatie (WTO).”

Verwacht wordt dat de schadeclaims voor property  en motorrijtuigen in de regio Noord-Amerika in 2025 een aandeel van 13,4% en 16,1% van de totale schadeclaims voor algemene verzekeringen zullen vertegenwoordigen. De volledige en daadwerkelijke invoering van de tarieven kan de werkelijke claims echter nog hoger doen uitvallen. Bijgevolg zal de winstgevendheid van de Noord-Amerikaanse algemene verzekeringssector naar verwachting aanzienlijk worden aangetast, met een verwachte stijging van de schadeclaims van 3,3% in 2024 naar 6,9% in 2025.

Volgens GlobalData’s Global Insurance Database zal de algemene verzekeringssector in Noord-Amerika naar verwachting groeien met een samengesteld jaarlijks groeipercentage (CAGR) van 6,7% in 2025-29, van $ 2,7 biljoen in 2025 tot $ 3,5 biljoen in 2029, in termen van geschreven premies.

Vangari vervolgt: “Tarieven op geïmporteerde materialen zoals bouwmaterialen, auto-onderdelen en elektronica zullen de kosten van reparaties aan voertuigen en de wederopbouw van eigendommen na rampen verhogen, waardoor verzekeraars in de hele regio meer claims moeten betalen. Verzekeringsmaatschappijen kunnen de premies voor onroerend goed en motorrijtuigenverzekeringen verhogen.”

Ongeveer 90% van de auto-export uit Mexico en Canada gaat naar de VS, volgens de Mexicaanse en Canadese verenigingen van autofabrikanten. Hoge tarieven en vertragingen in de toeleveringsketen zullen leiden tot langere reparatietijden, hogere kosten voor levensonderhoud en huurauto’s en langdurige onderbrekingen van de bedrijfsactiviteiten. Dit kan gevolgen hebben voor het concurrentievermogen van de Noord-Amerikaanse productie- en fabricage-industrie en de verzekeringssector.

Vangari concludeert: “Een wereldwijde handelsoorlog is een dreigende zorg. Als de tarieven escaleren of de toeleveringsketens in de war raken, kan de economische groei een klap krijgen, waardoor de fundamentele risicopool voor verzekeraars in de hele Noord-Amerikaanse regio zou veranderen. Nu de bredere tarieven voor Canada en Mexico in de ijskast blijven staan, moeten bedrijven en verzekeraars zich voorbereiden op mogelijke negatieve uitkomsten in de hele regio in de komende jaren.”