Nu het risico van spraakmakende cyberaanvallen blijft bestaan, blijkt uit cijfers van GlobalData dat kleine en middelgrote ondernemingen (mkb) in het Verenigd Koninkrijk zich bewust zijn van de grotere risico’s die zij lopen dan vóór de pandemie, maar dat velen nog steeds onverzekerd zijn. De afgelopen maand zijn zowel Revolut als Holiday Inn het slachtoffer geworden van cyberaanvallen, en het is duidelijk dat Britse bedrijven zich hierover zorgen maken.
Uit GlobalData’s 2021-22 UK SME Insurance Surveys blijkt dat veel MKB-bedrijven in het Verenigd Koninkrijk van mening zijn dat het cyberrisico dat zij lopen sinds de pandemie is toegenomen. Bijna een derde van de respondenten in beide onderzoeken vond dat de cyberrisico’s waren toegenomen of aanzienlijk waren toegenomen. Er was een lichte stijging van mkb-bedrijven die aangaven meer risico’s te lopen in 2022, met ’toegenomen’ en ‘aanzienlijk toegenomen’: 32,7% van de respondenten in 2022, vergeleken met 30,7% in 2021.
Ben Carey-Evans, Senior Insurance Analyst bij GlobalData, merkt op: “Deze mate van bezorgdheid is waarschijnlijk toegenomen doordat spraakmakende bedrijven in het Verenigd Koninkrijk het slachtoffer blijven worden van cyberaanvallen. Holiday Inn maakte bekend dat het op 7 september 2022 was getroffen, waardoor zijn online systemen niet meer werkten. Ook de digitale bank Revolut maakte op 20 september 2022 bekend slachtoffer te zijn geworden. Hierbij kreeg een derde partij gedurende een periode toegang tot een klein (0,16%) deel van de gegevens van haar klanten.
“Deze prominente aanvallen zullen het MKB ervan bewust maken dat iedereen een doelwit kan zijn en dat cyberaanvallers op verschillende manieren verstoring kunnen veroorzaken. Grotere bedrijven hebben waarschijnlijk ook robuustere IT-systemen, zodat het waarschijnlijk gemakkelijker is om een mkb-bedrijf aan te vallen.”De penetratie van cyberverzekeringen blijft laag (slechts 56,2% van de middelgrote bedrijven, 40,0% van de kleine bedrijven en 16,8% van de microbedrijven had een cyberverzekering in 2022), volgens GobalData’s 2022 UK SME Insurance Survey, ondanks dat veel bedrijven in het hele land weten dat ze een hoger risico lopen dan ooit tevoren.
Carey-Evans concludeert: “Verzekeraars moeten daarom laten zien dat ze bedrijven kunnen helpen aanvallen te stoppen door preventieve dekking te bieden, inclusief beveiligingssystemen en personeelstraining, waardoor de vaak dure premies het betalen waard zouden zijn.”